سکایی نیوز گزارش می دهد//

کمبود شیرخشک در زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان ؛ نَگَرد نیست

زاهدان - سکایی نیوز - کمبود شیرخشک در داروخانه‌های کلانشهر زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان بسیاری از والدین را برای پیداکردن این منبع تغذیه نوزادان خود از این داروخانه به آن داروخانه سرگردان و ناراضی کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سکایی نیوز – در حالی رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی‌های خود در خصوص «مسئله جمعیت و فرزندآوری» تأکید داشتند که این روزها مشکلات متعددی سر راه فرزندآوری قرار گرفته است.

بر اساس بررسی های محققان بهترین تغذیه برای نوزاد، شیر مادر است و در شرایط عادی استفاده از غذاهای کمکی بعد از ۶ ماهگی توصیه می شود، این ایده‌آل‌ترین شرایطی است که برای یک شیرخوار وجود دارد اما گاهی ممکن است اتفاقاتی بروز کند که شیر مادر خشک شود یا برای تغذیه نوزاد کافی نباشد، همچنین برخی نوزادان به دلایل مختلف قادر به تغذیه با شیر مادر نیستند و گاهی برای کودکان چندقلو نمی توان فقط از شیر مادر استفاده از شیر خشک اجباری می شود.

در بازار مصرف کشور سه نوع شیرخشک به‌ صورت وارداتی یا تولید داخل تأمین می‌شود؛ شیرخشک «رژیمی» برای نوزادانی که عارضه موقت دارند، شیرخشک «متابولیک» برای نوزادانی که بیمار هستند و شیرخشک «رگولار» برای نوزادان عادی است.

اما همین شیرخشک‌ها در سال‌ها، ماه‌ها و البته روزهای اخیر با کمبود مواجه شده و خانواده‌های زاهدانی را در تأمین با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

علت کمبود شیرخشک بالا بودن آمار تولد در استان و هم مرز بودن با دوکشور افغانستان و پاکستان است.

اما واقعیت این است که وجود مشکلاتی از قبیل کمبود شیرخشک با سیاست های فرزندآوری همخوانی ندارد و حداقل این نیاز خانواه های دارای نوزاد باید به سرعت برطرف شود تا به رشد آنان لطمه نخورد.

 

تمام این عوامل دست در دست هم داده و این روزها زمینه نگرانی والدین را دوچندان کرده است.

خانواده ها از کمبود شیرخشک گلایه بسیار داشتند

 

شهروندان زاهدانی در گفتگو با خبرنگار سکایی نیوز از کمبود شیر خشک خصوصا از نوعی که برای نوزادانی که به برندهایی خاص نیاز داشته و با بسیاری از انواع شیرخشک در بازار آلرژی و حساسیت دارند گلایه کردند.

به گفته این افراد در سال جاری برای دومین مقطع زمانی است که بعضی برندهای شیرخشک در سطح بازار این استان کمیاب شده و همین مساله موجب نگرانی خانواده ها شده است.

شهرکی  که دارای نوزادی ۹ ماهه است در گفتگو با خبرنگار ما می گوید : مسوولان باید در این زمینه چاره اندیشی کنند که وقتی مادر یک کودک ۹ ماهه به دلایل مختلف شیر ندارد و هیچ جایگزینی دیگری برای شیر مادر یا شیر خشک نیز وجود ندارد، چگونه باید یک نوزاد را تغذیه کرد.

وی ادامه داد : هرروز برای تهیه شیرخشک از این داروخانه به آن داروخانه میروم یکی کلا شیرخشک ندارد دیگری شیرخشک مناسب فرزندم را ندارد اگر هم این مشکل برطرف شود با کد ملی فقط می توانیم یک قوطی شیرخشک تهیه کنیم وو با توجه به محدودیت عرضه، امکان تامین چند قوطی برای رفع نیاز فرزند شیرخوارم را ندارم.

 

توزیع شیرخشک رگولار در داروخانه‌ها توسط وزارت بهداشت رصد می شود

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان،در گفتگو با خبرنگار سکایی نیوز گفت: در راستای جلوگیری از قاچاق شیرخشک رگولار، داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش موظف به ثبت اطلاعات در سامانه رصد برخط شیرخشک (تیتک) هستند.

 

مصطفی صالحی زاده افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده توسط این معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و در راستای پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و توزیع عادلانه شیر خشک های اطفال، از ۲۰ مهر ماه، تمامی شرکت‌های تأمین کننده، توزیع کننده و داروخانه‌ها، ملزم به ثبت اطلاعات مرتبط، ثبت تاییدیه دریافت و فروش در سامانه زنجیره تأمین هستند.

وی افزود: در این سامانه شیرخشک های رگولار از تولید تا رسیدن به دست مصرف کننده قابل پایش خواهد بود و می‌توان از هدر رفت منابع جلوگیری کرد.

معاون غذا و دارو گفت: کلیه شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها، به منظور جلوگیری از هرگونه خروج فرآورده از زنجیره رسمی و کنترل توزیع، ملزم به رعایت ممنوعیت هرگونه تبلیغ و فروش شیر خشک رگولار به صورت اینترنتی هستند.

صالحی زاده تصریح کرد: در خصوص نحوه اختصاص کد ملی و تاریخ تولد (شناسنامه با والدین فرضی) به نوزادان شیرخوارگاه تحت پوشش سازمان بهزیستی، نیاز است کلیه شیرخوارگاه‌های تحت پوشش دانشگاه، فهرست اطلاعات مورد نیاز برای تخصیص کد ملی را به سازمان ثبت احوال تحویل داده تا اقدامات لازم در اسرع وقت انجام پذیرد.

وی ادامه داد: در سال گذشته نیز شیرهای خشک رژیمی ملزم به ثبت و ارائه در سامانه تیتک شده بود که خوشبختانه شاهد پیشگیری از قاچاق آن بودیم و امیدواریم با ثبت شیرهای خشک رگولار نیز شاهد کمبود شیر خشک و قاچاق آن به خارج از کشور نباشیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط

کمبود شیر خشک و سرگردانی خانواده‌ها در داروخانه های زاهدان