پایگاه خبری سکایی نیوز گزارش می دهد //

گرد و خاک ، گرما و بی آبی درد بی درمان سیستان/نبرد سخت مردم سیستان با گرما، توفان وبی‌آبی

باز هم تابستان و توفان و بی آبی، در منطقه سیستان تابستان ها برای فرار از گرد و غبارها باید خود را در خانه حبس کنی، اگر چه که گرد و خاک ها فضای خانه را هم نا ایمن می کند .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سکایی نیوزمدتهاست که مردم سیستان با آفتاب سوزان،توفان و بی آبی دست و پنجه نرم می کنند، اما مسؤولان انگار این وضعیت را نمی بینند، مسوولانی که باید اولویت نخستشان رسیدگی به مشکلات مردم و خدمت به آنها باشد معلوم نیست اولویتشان چیست و برای حل این مشکل چه می کنند.

خشکسالی ها پی در پی و بخصوص سه دهه گذشته داغ های بزرگی بر دل مردم سیستان به یادگار گذاشت، خشکی تالاب بین المللی هامون، پایان صید و صیادی، نابودی کشاورزی ، دامداری و کشیدن دیوار بر اقتصاد مرزی سیستان باعث گردیده کسانی که گذشته ی آباد سیستان را دیده اند از غصه و اندوه فردای سیستان مریض و برخی از آن ها دق کنند.

به گفته برخی از مردم و ساکنین سیستان ، این منطقه  با شرایط فعلی تنها می تواند چند ماه دوام بیاورد و بعد از آن بطور کامل ایست خواهد کرد .

قرن ها بعد راجب شهر سوخته دوم تاریخ سخن خواهند گفت

با توجه به این روزها در حالی که  زابل لقب گرم‌ترین شهر زمین با گرمای بیش‌ از ۵۳ درجه را یدک می‌کشد که گرما، بی‌آبی، قطعی آب و برق مشکلات زیادی را برای مردمی که در سخترین اقلیم جغرافیایی زندگی می‌کنند را به وجود آورده است و  اگر در مدت کوتاهی چاره ای اندیشیده نشود دیگر سیستان زنده نخواهد ماند و قرن ها بعد راجب شهر سوخته دوم تاریخ سخن خواهند گفت.

 

طوفان و حرکت شن های روان سیستان نیز که به یکی از معضلات اساسی کشور است سال هاست  نه تنها تعدیلی در آن صورت نگرفته بلکه به اوج خود رسیده است و با وزش هر باد نه تنها بیماری های ریوی را برای کودک و جوان و پیر به همراه دارد بلکه میلیاردها تومان خسارت برای مردم این منطقه به ارمغان می‌آورد.

اشترک یکی از ساکنین منطقه سیستان در گفتگو با خبرنگارما گفت : گرما و گرد و خاک  توان را از ما گرفته هوا به اندازه ای گرم است که کولرهای آبی جوابگو نیست .

وی افزود : مردم زابل در شرایط بسیار سخت و بحرانی زندگی می‌کنند و نفس کشیدن برایمان کاری دشوار شده خواهشی که داریم از مسئولان شما را به خدا به دادمان برسید.

سیستان فراموش شده

یکی از اهالی روستای قلعه نو نیز به خبرنگارما می گوید : ۲۰ سال است که طوفان های گرد و خاک و خشکسالی  امان مردم سیستان را بریده است و مردم در رنج و سختی به سر می برند.

طوفان گرد و خاک ۱۷۲ سیستانی را راهی بیمارستان کرد

 

مجید محبی مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان نیز در اینباره به خبرنگار ما گفت : به دلیل شدت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه سیستان و متعاقب آن، خیزش گرد و خاک و پراکنده شدن ریزگرد در مناطق مسکونی حوزه سیستان طی سه روز گذشته ،۱۷۲ نفر از مردم منطقه راهی بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی شده‬ اند‎.

وی اضافه کرد: از این تعداد، در مجموع ۱۴۶ نفر به صورت سرپایی از خدمات درمانی بهره‌مند شده و به منزل بازگشتند و و ۲۶ نفر نیز همچنان بستری بوده و در حال دریافت خدمات درمانی هستند و پس از درمان از مراکز درمانی مرخص خواهند شد.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان تاکید کرد: تاکنون گزارشی از خسارات وارد شده در پی بروز وقوع طوفان گرد و خاک و پراکنده شدن ریزگرد گزارش نشده است.

 گرمای شدید سبب تبخیر شدید آب در چاه نیمه‌ها شده است /آبرسانی تانکری به روستاهای دارای تنش آبی در منطقه سیستان

مدیرعامل آب و فاضلاب زابل با تاکید بر  وضعیت فوق بحرانی آب در سیستان به خبرنگارما گفت : این عملیات اجرایی تا زمان رفع کامل این مشکل ادامه دارد و در این مدت آبرسانی تانکری به روستاهای دارای تنش آبی در منطقه سیستان ادامه خواهد داشت.

وی افزود : ضمن عذرخواهی از شهروندان و روستاییان بابت مشکل پیش‌آمده، از دهیاران و اعضای شورای روستاها درخواست می‌شود تا در صورت مواجه با مشکل افت فشار جهت هماهنگی ارسال تانکر آب‌رسانی به روستاها با شماره تماس ۱۲۲ تماس بگیرند.

وی بیان کرد: در مساله آب در شرایط بحرانی نیستیم بلکه در شرایط فوق بحرانی قرار داریم، متاسفانه بدعهدی طالبان و عدم تحقق حقابه و از سویی گرمای شدید و بی سابقه در منطقه سیستان که موجب شده مصرف آب به شدت افزایش یابد و از سویی شدت تبخیر آب در چاه نیمه‌ها نیز بالا برود شرایط را به نقطه فوق حساس رسانده است.

خبر خوش شرکت توزیع نیروی برق استان برای سیستانی ها :

تخصیص ۱۹۰ میلیارد ریال برای پایداری شبکه برق سیستان

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به افزایش بی سابقه دمای هوای ۵۰ درجه در شمال استان و ایجاد مشکلاتی برای شبکه برق این منطقه ۱۹۰ میلیارد ریال برای پایداری شبکه تخصیص یافت.

محمد رئیسی گفت : با توجه به گرمای بی‌سابقه در منطقه سیستان بصورت میدانی به همراه تمام مدیران برق در سراسر استان در حال آماده باش و خدمات رسانی شبانه روزی هستند تا کمترین مشکلات در خصوص قطعی برق را در منطقه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برای رفع افت ولتاژ برق، نصب ترانس، تعویض کابل، توسعه و نوسازی شبکه برق بیش‌از ۱۹۰ میلیارد ریال برای حوزه زابل و شمال سیستان و بلوچستان تخصیص و در حال هزینه است،افزود: هیچ محدودیتی برای حل مشکلات مردم در حوزه برق نداریم و از هیچ کوششی برای خدمت شبانه روزی دریغ نخواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: تفکیک فیدر با احداث ۱۹۰ متر کابل خودنگهدار و ۱۱ متر کابل فیدر جهت اصلاح بار و ممانعت از خاموشی در روستای سنجرانی شهرستان هیرمند، تعویض کلید اتومات۲۵۰ آمپری روستای آل گرگ، جابجایی بار ترانس روستای شاهجان بامری به ترانس مجاور جهت کاهش بار ترانس پربار به منظور پایداری شبکه برق انجام شده است.

وی ادامه داد: بررسی ۱۳ مورد نوسان ولتاژ، رفع برخی خاموشی‌های ناشی از بحران افزایش دما و نصب ترانس در روستای کریم کشته شهرستان هیرمند جهت اصلاح ولتاژ از جمله اقدامات انجام شده است.

رئیسی اظهارکرد: وضعیت شبکه برق زابل با توجه به افزایش دمای بی سابقه هوا مورد بازدید میدانی قرار گرفت و به تبع آن افزایش مصرف برق، شبکه توزیع برق برخی از مناطق این شهرستان دچار خسارت شده بود که دستورات لازم داده شد.

 

 

گردوغبار در سیستان  شعاع دید افقی را کاهش می دهد /از ترددهای جاده‌ای و تردد غیر ضروری  پرهیز شود

ملاشاهی رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگارما گفت : وزش باد شدید تا بیشینه ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت بامداد امروز سوم تیر ۱۴۰۲ زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در منطقه فرودگاهی به هزار و ۲۰۰ متر کاهش داد.

وی ادامه داد: طی این مدت، در شهرستان زهک پیشینه سرعت باد به ۷۶ کیلومتر بر ساعت رسید و دید افقی در ایستگاه هواشناسی تا ۶۰۰ متر کاهش یافت.

وی اضافه کرد: در شمال استان تا دوشنبه وزش باد شدید تا خیلی شدید و طوفان گردوخاک همراه با کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا در سطح هشدار صادر شده، طی این مدت در مناطق مرکزی و جنوبی استان برخی برای ساعات وزش باد و افزایش غبار پیش بینی می‌شود.

وی گفت: از ترددهای جاده‌ای و تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، در زمان غبار آلود شدن هوا خودداری و همچنین از کار در ارتفاع جدا پرهیز شود.

 

انتهای خبر/