حلقه هوشمند یا Smart Ring سامسونگ؛ دستگاه هوشمندی که شاید همه ما نیاز داریم!

سامسونگ یکی از بازیگران پیشرو در بازار ساعت های هوشمند است و سری Galaxy Watch خود طیف وسیعی از ویژگی‌ها و سبک‌ها را برای کاربران مختلف ارائه می‌دهد. با این حال، این شرکت ممکن است به دنبال گسترش سبد پوشیدنی خود فراتر از مچ دست بوده و دستگاه‌های هوشمند را به انگشتان ما بیاورد!

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز – اگرچه تاکنون هیچ اعلام رسمی یا داده مشخصی ارائه نشده ولی می‌توان گفت که بر اساس گزارش‌ها و پتنت‌های مختلف، سامسونگ در حال کار بر روی دستگاه حلقه هوشمندی است که احتمالاً حلقه گلکسی (Galaxy Ring) نامیده می‌شود و می‌تواند رقیب حلقه‌هایی مانند Oura Ring و سایر محصولات مشابه باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم به مرور همه اطلاعاتی بپردازیم که تا به امروز در مورد حلقه هوشمند سامسونگ منتشر یا افشا شده‌اند.

galaxy-Smart-ring-1.jpg

طراحی و ویژگی های حلقه هوشمند سامسونگ

سامسونگ تا به امروز چندین پتنت برای یک دستگاه حلقه هوشمند به ثبت رسانده که قدمت آن به سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد. جدیدترین مورد که توسط سایت کره‌ای Naver در مهر ماه سال گذشته گزارش شده، حلقه‌ای را با حسگرهای الکتروکاردیوگرام (یا ECG به منظور شناسایی و ردیابی و تشخیص سیگنال‌های الکتریکی تولید شده توسط قلب) و فوتوپلتیسموگرافی (یا PPG به منظور تشخیص تغییرات حجم خون در بستر عروق بافت) نشان می‌دهد که می‌تواند کاربردهایی مانند اندازه‌گیری ضربان قلب، فشار خون، سطح اکسیژن خون و دمای بدن را داشته باشد.

galaxy-Smart-ring-4.jpg

این پتنت همچنین نشان می‌دهد که حلقه مذکور می‌تواند قابلیت شارژ بی‌سیم، اتصال NFC و یک موتور لرزشی برای اعلان‌ها داشته باشد. این حلقه همچنین می‌تواند برخی از ویژگی‌های یکپارچه‌سازی با خانه هوشمند، مانند کنترل تلویزیون یا سایر دستگاه‌های متصل را در دل خود جای دهد. در واقع با در انگشت داشتن حلقه هوشمند دیگر نیازی به استفاده از ریموت کنترل تلویزیون نداشته و می‌توانید با حرکات انگشت، شبکه را عوض کرده و انبوهی از کارهای دیگر را انجام دهید.

تا به امروز طراحی مشخصی از یک انگشتر هوشمند توسط سامسونگ منتشر نشده و پتنت‌های مذکور نیز تنها طرح‌های پیش‌بینی شده را ارائه کرده‌اند. با این حال باید گفت که Smart Ring سامسونگ یا همان Galaxy Ring احتمالاً طراحی مینیمال و ساده و بدون صفحه نمایش یا دکمه خواهد داشت. این انگشتر هوشمند همچنین در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف تولید خواهد شد و شاید برای افراد خاص، گزینه‌های سفارشی‌سازی‌شده نیز عرضه شود که مسلماً قیمت و مشخصات متفاوتی از نسخه‌های پایه خواهد داشت.

حلقه هوشمند چه کاری می تواند انجام دهد؟

جدای از بحث اسمارت رینگ سامسونگ، به صورت کلی حلقه هوشمند یک دستگاه پوشیدنی است که روی انگشت شما قرار گرفته و از قطعات متنوعی مانند حسگرها، تراشه‌های ریز NFC یا اتصال بلوتوث برخوردار خواهد بود. بسته به مدل و ویژگی ها، حلقه هوشمند می‌تواند عملکردهای مختلفی را انجام دهد، که مهمتری آنها عبارت‌اند از:

ردیابی تناسب اندام: برخی از حلقه‌های هوشمند می‌توانند میزان فعالیت روزمره کاربر، کالری سوزانده شده، قدم‌های برداشته شده، مسافت طی شده و برخی دیگر مرتبط با فعالیت فیزیکی را ردیابی و اندازه‌گیری کنند. یک حلقه هوشمند همچنین می‌تواند ضربان قلب، فشار خون، سطح اکسیژن خون و دمای بدن شما را کنترل کند. برخی از ایده‌های جدید مطرح شده حتی می توانند سطح استرس شما را اندازه گیری کنند و جلسات مدیتیشن هدایت شده را به کاربر پیشنهاد کنند تا بتوان از این لحاظ وضعیت را بهبود داد.

ردیابی خواب: برخی از حلقه‌های هوشمند می‌توانند کیفیت، مدت زمان، مراحل و چرخه خواب کاربر را ردیابی کنند. اسمارت رینگ ها همچنین می توانند دمای بدن، تغییرات ضربان قلب و تعداد تنفس شما را در طول خواب اندازه گیری کنند. برخی از مدل‌های نیز به قابلیت ارائه بینش ها و نکات شخصی برای بهبود عادات خواب مجهز شده‌اند که بیشتر این امکانات در نرم‌افزارهای طراحی شده برای آنها ارائه می‌شود که روی گوشی هوشمند کاربر نصب می‌شود.

ارتباطات هوشمند: برخی از حلقه‌های هوشمند می‌توانند با استفاده از فناوری هدایت (لرزش و ایجاد فشار کوچک) استخوانی به شما امکان برقراری تماس، پیام یا اطلاع از دریافت اعلان‌ها را بدهند. این بدان معناست که شما می‌توانید صداها را با گذاشتن انگشت، نزدیک به گوش خود بشنوید. برخی نیز می‌توانند از NFC یا بلوتوث برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات تماس یا حتی تصویر پروفایل رسانه های اجتماعی شما با دیگران استفاده کنند.

تراکنش‌های هوشمند: برخی از حلقه‌های هوشمند می‌توانند با استفاده از فناوری NFC، پرداخت‌های بدون تماس را انجام دهند. در واقع هنگامی که این انگشترهای هوشمند را در دست داشته باشید می‌توانید برای پرداخت هزینه کالا یا خدمات، حلقه خود را به یک پایانه یا دستگاه سازگار نزدیک کرده و بدون هیچ عمل اضافه‌ای، عمل پرداخت را انجام دهید. همچنین امکان ذخیره اطلاعات برخی کارت‌های بانکی، کارت‌های هواداری تیم‌های ورزشی و بسیاری موارد دیگر در این دستگاه‌های بسیار کوچک و خاص تازه وارد به دنیای فناوری وجود دارد.

galaxy-Smart-ring-3.jpg

کنترل از راه دور: برخی از حلقه‌های هوشمند می‌توانند شما را قادر به کنترل سایر دستگاه‌ها یا لوازم خانگی با استفاده از حرکات یا دستورات صوتی کنند. این بدان معناست که می‌توانید از حلقه خود برای تنظیم صدای تلویزیون، تغییر دمای ترموستات، روشن یا خاموش کردن چراغ ها و بسیاری موارد دیگر استفاده کنید.

تاریخ عرضه و قیمت حلقه هوشمند Galaxy Ring سامسونگ

سامسونگ به طور رسمی هیچ برنامه‌ای را برای دستگاه حلقه هوشمند تایید یا اعلام نکرده است، بنابراین پیش‌بینی زمان و یا عرضه گلکسی رینگ دشوار است. با این حال، این شرکت در ژوئیه ۲۰۲۲ نام “حلقه گلکسی سامسونگ” را به عنوان یک علامت تجاری اختصاصی به ثبت رسانده که می‌تواند نشان دهنده آماده شدن شرکت برای عرضه این فناوری جذاب در آینده نزدیک باشد.

یک موعد معرفی احتمالی ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۳، به همراه یا بعد از رونمایی از نسل ششم گلکسی واچ باشد. سامسونگ معمولاً رویدادهای Unpacked خود را در ماه فوریه (بهمن ماه) یا آگوست (مرداد ماه) هر سال برگزار می‌کند؛ بنابراین این زمان‌ها می‌توانند تاریخ‌های بالقوه‌ای باشند که باید به آنها توجه کرد.

در نظر داشته باشید که هفته آینده رویداد Galaxy Unpacked سامسونگ برگزار خواهد شد و احتمال می‌دهیم محصولاتی مانند گوشی‌های تاشو نسل ۵ گلکسی زد فولد و گلکسی زد فلیپ، سری گلکسی واچ ۶، سری تبلت‌های گلکسی تب ۹ و برخی محصولات دیگر معرفی شوند. شاید خوش شانس باشیم و اولین نسل از گلکسی رینگ سامسونگ را نیز در این مراسم ببینیم.

Oura Ring 3
Oura Ring 3

اما در مورد قیمت، می‌توان انتظار داشت که حلقه هوشمند سامسونگ با توجه به انبوه فناوری‌های پیشرفته و سنسورهای داخلی آن به هیچ وجه در گروه محصولات ارزان قیمت جای نگیرد. رهبر فعلی بازار حلقه‌های هوشمند، Oura Ring 3، با قیمت ۲۹۹ دلار است و جالب است که شرکت توسعه دهنده برای دسترسی به تمام ویژگی های آن اشتراک ماهانه تعریف کرده که هر ماه باید تمدید کنید تا بتوانید از همه قابلیت‌ها و امکانات حلقه‌ای که روی انگشت خود دارید استفاده کنید

در این زمینه به نظر می‌رسد که ممکن است سامسونگ نیز استراتژی قیمت گذاری مشابهی را دنبال کند. البته به دلیل اعتبار برند ممکن است محصول تولیدی سامسونگ، توجه بسیار بیشتری را به خود جلب کند و حتی با اتخاذ سیاست‌های ویژه مانند قیمت اولیه کمتر، لوازم جانبی اختیاری جذاب‌تر یا حتی خدمات بدون نیاز به خرید اشتراک ماهانه، کاربران بسیار بیشتری را به خرید Galaxy Ring ترغیب کند.

جمع بندی و نتیجه گیری

دیدن رنگ آفتاب توسط پروژه حلقه هوشمند سامسونگ هنوز در هاله ای از ابهام و انبوهی از حدس و گمان‌ها قرار دارد. با این وجود پروژه اسمارت رینگ سامسونگ می‌تواند یک اکسسوری هیجان انگیز و خلاقانه برای بازار ابزارهای پوشیدنی باشد. حلقه هوشمند می‌تواند برخی از عملکردهای راحت‌تر کردن سبک زندگی و حتی کنترل ابزارهای مرتبط با دستگاه‌های خانه هوشمند و برخی از ویژگی‌های ردیابی سلامت و تناسب اندام را ارائه دهد که در اکثر ساعت‌های هوشمند موجود نیست.

با این حال، سامسونگ در این بخش با چالش‌ها و رقابت‌هایی مانند متقاعد کردن کاربران به استفاده از انگشتر به جای ساعت، اطمینان از عمر و دوام باتری و رعایت مقررات و استانداردها مواجه خواهد بود. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا سامسونگ می‌تواند این تلاش بلندپروازانه را انجام دهد و محصولی قانع‌کننده ارائه کند که مطابق با استانداردها و کلاس برندینگ و نام گلکسی آن باشد یا خیر.

انتهای پیام/