سکایی نیوز گزارش می دهد:

مدارس کپری و غیراستاندارد پاسخ به دانش‌آموزان سخت‌ کوش روستای پیرکور

مدرسه پیرکور از توابع شهرستان راسک یکی از مدارس غیراستاندارد در سیستان و بلوچستان است .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سکایی نیوز _با توجه به فرا رسیدن مهر ماه و باز شدن مدارس متاسفانه هنوز هم در گوشه گوشه سیستان و بلوچستان شاهد فعالیت مدارس غیراستاندارد و ناایمن هستیمدارسی که سالهاست با انجام تعمیرات اندک هنوز سرپای ایستاده اند.

مردم سیستان و بلوچستان به عنوان ساکنان پهناورترین استان کشور با وجود برخورداری از مرزهای طویل و علاقه‌مندی به توسعه و پیشرفت استان‌شان با کمبود جدی در زمینه کیفیت مدارس رو به رو هستند.

مدارس خشت و گلی و یا کپری جزئی لاینفک از زندگی و محل تحصیل دانش آموزان این استان است و به‌طورمعمول اهالی روستاهای سیستان و بلوچستان برای حل مشکل کلاس درس با خشت و گل و تنه‌های درخت خرما سرپناهی برای دانش آموزان احداث می‌کنند تا بهانه‌ای برای نبود مدرسه در روستای آن‌ها و خودداری از اعزام معلم برای آموزش بچه‌های آن‌ها نباشد.

مردم روستایی سیستان و بلوچستان که این مدارس را بنا بر وسع و توان خود می‌سازند از مصالح منطقه بهره برده و لذا کلاس‌هایی بنا می‌کنند که نه پنجره‌ای برای نورگیر دارد و نه سرویس بهداشتی برای بچه‌ها و نه آب‌خوری برای رفع عطش و لذا فقط می‌توان بر روی آن‌ها نام چاردیواری گذاشت و بس!

در روستاها هنوز دانش‌آموزانی هستند که در مدارس خشت و گلی درس می‌خوانند؛ مدارسی که هیچ استحکامی ندارند و از نزولات جوی گرفته تا سیل و زلزله آنها را نشانه گرفته است؛ مدارسی که درس خواندن در آن پر از ترس و دلهره است.

فرزندان سخت‌کوش این سرزمین پهناور با وجود مشکلات یادشده در راه کسب علم و دانش از هیچ تلاشی فروگذار نبوده و در سرما و گرما و طوفان‌های سهمگین برای حصول دانش و امید به آینده‌ای بهتر با شور و شوق در کلاس های درس حاضر می‌شوند.

عشق و علاقه نونهالان و نوجوانان این مرز و بوم به تحصیل، موجب شده تا تمامی این مشکلات را نادیده انگاشته و به آینده استان‌شان بیندیشند.

استان پهناور سیستان و بلوچستان از شمالی ترین نقطه تا جنوبی ترین نقطه آن نیازمند ساخت و نوسازی مدارس است.

در این میان برخی مدارس از جمله مدارس غیراستاندارد روستای پیرکور از توابع شهرستان راسک دانش آموزان و والدین آنان را نگران کرده است.

یکی از ساکنین این روستا می گوید :  بارها و بارها مشکلات را بازگو کرده ایم اما هیچ دستی برای کمک نیست متاسفانه مردم روستا هم پول ندارند و نمی‌توانیم برایشان کلاس بسازیم .

در همین خصوص به سراغ صلاحی رئیس آموزش و پرورش راسک رفتیم ، وی با اشاره به مشکلات مدرسه روستای پیرکور گفت : مدرسه دو کلاسه روستای پیرکور کپری نیست اما از استانداردهای لازم هم برخوردار نیست و سقف این مدرسه از موزاییک ساخته شده و نیاز است مدرسه دیگری ساخته شود.

وی افزود: روستا راه دسترسی دارد اما به دلیل تردد بیش از حد سوخت بران، مسیر معمولا با ترافیک مواجه است و تردد مردم با سوخت بران انجام می‌‌گیرد.

دادرحیم صلاحی خاطرنشان کرد : در جلسه‌ای که چند روز گذشته با استاندار سیستان و بلوچستان داشتیم پیشنهاد دادیم عوارضی از سوخت برانی که در مسیر جاده پیرکور تردد دارند دریافت شود و برای ساخت مدرسه‌ای استاندارد برای دانش آموزان پیرکوری هزینه شود.

رئیس آموزش و پرورش راسک عنوان کرد: از آنجاییکه راه دسترسی به روستای پیرکور مشکل دارد، ساخت مدرسه توسط خیرین مدرسه ساز دشوار است و کسی پای کار نمی آید، همین مدرسه دو کلاسه را هم سپاه ساخته است.

وی افزود: مسئولین درصدی از عواید فروش سوخت را برای آموزش روستا هزینه کنند.

صلاحی در خصوص عدم حضور معلم در کلاس‌های درس روستای پیرکور می‌گوید: معلم طبق برنامه و آمار دانش آموزان در کلاس‌های درس حضور می‌یابد که این آمار بین ۴۸ تا ۷۰ نفر دانش آموز است و دانش آموزانی که آمارشان پایین‌تر باشد برای درس خواندن باید به روستاهای دیگر بروند.

وی گفت: اگر خیر مدرسه سازی اعلام آمادگی کند ما با کمک مردم محلی، مدرسه‌ای استاندارد در روستای پیرکور خواهیم ساخت.

طرح تحقیقاتی مدارس کپری در سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

به گزارش سکایی نیوز– تحصیل دانش‌آموزان در مدارس فرسوده و مدارس غیرمستحکم واقعاً نگران‌کننده  و دلهره‌آور است؛ تصور کنید اگر زلزله در زمانی که دانش‌آموزان سر کلاس درس حضور دارند، بیفتد، چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد؟ در آن صورت چه پاسخی برای از دست دادن فرزندان‌مان خواهیم داشت؟!

جشن خداحافظی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان ریشه‌ای تاریخی دارد زیرا تاکنون این جشن بیش از سه بار و افزون بر یک دهه گذشته در این استان گرفته‌شده است اما دوباره روز از نوروزی از نو!

خاطره مرگ حمیدرضا گنگوزهی معلم خرید خدمات  روستای نوکجوی استان سیستان و بلوچستان که در سال ۹۵ برای نجات جان دانش‌آموزانش از خطر ریزش دیوار فرسوده، زیر آوار ماند یکی از همین تلخی‌های برجای‌مانده و ناشی از کمبودهای امکانات فرسوده این استان است.

البته فوت این معلم تنها حادثه تلخ مدارس فرسوده خشتی و گلی در این دیار نیست «فریبا چاردیواری» کودک چابهاری که برای گرفتن کتاب‌های درسی خود به مدرسه رفت، زیر آوار دیوار فرسوده مدرسه گرفتار شد و جان باخت نیز یکی دیگر از اتفاقات تلخ رخ‌داده است.

پایان گزارش/