دوره آموزشی صیانت از فرآورده های نفتی و ممانعت از قاچاق سوخت در منطقه زاهدان برگزار شد

زاهدان _ سکایی نیوز _دوره آموزشی صیانت از فرآورده های نفتی و جلوگیری از قاچاق سوخت، با هدف صیانت از حقوق عامه و بیت المال، تبیین قوانین و آئین نامه ها و حسن اجرای قوانین، در شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه زاهدان برگزارشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سکایی نیوز _ این دوره آموزشی از سوی دبیر کارگروه نظارت براجرای احکام پرونده‌های قاچاق کالا و ارز دادستانی استان سیستان و بلوچستان، با حضور مدیر، معاونین و کارکنان واحدهای مرتبط با حفظ و صیانت از فرآورده های نفتی منطقه زاهدان، امروز در ستاد منطقه برگزارشد.

دبیر کارگروه نظارت براجرای احکام پروندهای قاچاق کالا و ارز دادستانی استان و مدرس این دوره، با اشاره به تبعات زیان بار و متعدد قاچاق سوخت در ابعاد مختلف در استان، آمار بالای کشته های جاده ای، مولفه های فرهنگی، حضور اتباع بیگانه، دپوی سوخت در محل های متعدد، جایگاه های سوخت متخلف، کودکان خیابانی و… را از جمله تبعات قاچاق سوخت در استان عنوان کرد.

دکتر ابوالفضل احمد زاده، با تشریح این مطلب که در زمینه قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان، سه رویکرد اصلی وجود دارد افزود: کسب درآمد خانواده و تأمین معیشت افراد از طریق قاچاق سوخت، ضرر و زیان ناشی از قاچاق سوخت به خود افراد و دیگران و قاچاق سازمان یافته و حرفه ای سه رویکرد عمده در زمینه قاچاق سوخت درسیستان و بلوچستان است.

وی در این جلسه آموزشی، اشتغال کودکان و افراد کم سن و سال به قاچاق سوخت، کسب درآمدهای نامشروع وهنگفت قاچاق، لطمه های جبران ناپذیر فرهنگی و اجتماعی، خسارات جانی و مالی به افراد جامعه و هدررفت سرمایه های ملی و بیت المال را از مصادیق و آثار مخرب قاچاق سوخت در استان ذکر کرد.

این مقام قضایی، ضمن قدردانی از فعالیت های انجام شده و عملکرد خوب منطقه زاهدان در سال های اخیر در خصوص پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت و با تأکید بر برگزاری جلسات کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت و پیگیری اجرای مصوبات آن افزود: در مواردی که مصوبات کارگروه مذکور به هر دلیل قابل پیگیری نباشد، دادستانی استان پیگیری لازم را جهت به نتیجه رسیدن مصوبات انجام خواهد داد.

مدیر منطقه زاهدان نیز در این جلسه آموزشی ضمن تقدیر از برگزاری این مبحث آموزشی، تعامل و همکاری متقابل دستگاه های مرتبط با سوخت و فرآورده های نفتی و وحدت رویه در اجرای مصوبات و دستورالعمل‌های ابلاغ شده را بهترین شیوه جهت صیانت از فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از قاچاق سوخت عنوان کرد.

قربانعلی مردانی افزود: با اقدامات انجام شده و مشارکت دستگاههای ذیربط، خوشبختانه مغایرت موجود در تعیین سهمیه بین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان و سازمان‌های متولی بسیار کم شده و در سال ۱۴۰۲ این مغایرت به ۲ درصد رسیده، در حالی که این مغایرت در سال های گذشته بسیار بیشتر بوده و به عنوان نمونه، این مغایرت در سال۱۴۰۱ بیش از ۱۲ درصد بوده که این رویداد، اتفاق خوبی را در زمینه صرفه جویی سوخت در استان رقم زده است.

وی با تأکید بر اینکه، قاچاق سوخت به عنوان یک معضل بزرگ در استان وجود دارد و بخش عظیمی از فعالیت های این شرکت را به خود معطوف داشته است گفت: اقدامات خوبی در زمینه صیانت از فرآورده های نفتی در منطقه زاهدان انجام شده و درحال انجام است که از آن جمله می توان اشاره کرد به برگزاری جلسات متعدد و منظم کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت، به نتیجه رسیدن مصوبات انجام شده، کاهش اختلاف در تعیین سهمیه با سازمان های متولی، ایجاد هماهنگی بین سامانه های کنترلی شرکت با سامانه‌های سازمان‌های متولی و راه اندازی تیم های کنترل و نظارت بر توزیع فرآورده‌های نفتی.

مدیر منطقه زاهدان، تشکیل پرونده تخلف و معرفی به مراجع قضایی مالکان ۹۴۵ دستگاه کامیون، اتوبوس و مینی بوس ناوگان حمل و نقل بار و مسافر که در زمینه استفاده از بارنامه های صوری فعالیت داشتند و همچنین تخلف ۴۵۰ تاکسی و وانت فاقد فعالیت که مبادرت به قاچاق سوخت می کردند، را بخشی از فعالیت های انجام شده از سوی این منطقه در راستای مقابله با قاچاق سوخت برشمرد.

 

انتهای خبر/