سکایی نیوز گزارش می دهد//

انتظار شهروندان زاهدانی در بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی /مسئولین سواره که غم مردم پیاده را ندارند

زاهدان- سکایی نیوز - حمل‌ و نقل و جابه‌جایی مسافر و کالا در جوامع پیشرفته امروزی از اهمیت زیادی برخوردار است و جابه‌جایی آسان، ایمن، راحت و اقتصادی حرف اول را می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز – تامین نیاز‌های اقتصادی و اجتماعی شهروندان، برطرف کردن مشکلات محیط زیست به ویژه آلودگی هوا، حل مشکل ترافیک و جابه‌جایی و انتقال آسان و راحت مردم ازجمله اهداف و خواسته‌های اصلی مسئولین و مردم است که با توسعه فضای ناوگان حمل‌ونقل عمومی امکان‌پذیر است.

کلانشهر زاهدان با جمعیتی قریب به ۸۰۰ هزار نفر همچنان از خدمات حمل و نقل عمومی در بخش اتوبوسرانی به شکل شایسته بی بهره است.

بی تردید توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و ترغیب شهروندان به استفاده از آن علاوه بر کاهش بار ترافیک، موجب کاهش آلودگی هوا نیز می شود؛ اما تصور تحقق این هدف بدون برنامه ریزی برای بالا بردن سطح کیفی خدمات و استاندارد سازی ناوگان خیالی دست نیافتنی است.

اصلاح و تقویت خطوط اتوبوسرانی زاهدان می تواند تا حد زیادی از حجم تراکم خودروها در هسته مرکزی و دیگر خیابان شلوغ این شهر بکاهد و از جولان خودروهای تک سرنشین در ساعات اوج ترافیک جلوگیری کند.

امام خمینی غربی زاهدان یکی از مناطقی است که نبود وسایل حمل و نقل به شدت در آن احساس می شود

فشارها و نابسامانی های اقتصادی سبب شده تا قشر وسیعی از مردم، امکان استفاده از تاکسی و مسافربرهای شخصی را نداشته باشند و اتوبوس مهم ترین وسیله نقلیه شان محسوب شود.

میری یکی از شهروندانمان در خصوص امام خمینی غربی می گوید:علارغم وجود برپایی ایستگاه اتوبوس در امام خمینی غربی اما هیچ اتوبوسی سال تا سال رد نمی شود و ما مجبوریم برای تمام مسیرها با ماشین های دربستی و پرداخت هزینه های زیاد جا به جا بشویم.

یکی دیگر از شهروندان نیز از وضعیت کثیفی اتوبوس های خط جام جم و مرادقلی گلایه داشت و گفت : تعداد اتوبوس های شهر نسبت به جمعیت زاهدان بسیار کم است و گاهی ممکن است بیش از نیم ساعت در ایستگاه، منتظر اتوبوس بمانیم.

شه بخش نیز شهروندی دیگر اعتراض شدید کرد و می گوید چرا وسایل حمل و نقل عمومی در خیابان های دانشگاه و اطرافش بسیار بیشتر است و در برخی مناطق اصلا خبری از داشتن حتی یک اتوبوس شهری نیست .

یکی دیگر از شهروندان گفت :  باید مسیرهای اتوبوس را به طور صحیح تعریف کرد نه اینکه نصف شهر را باید بچرخی تا به مقصد برسی .

وی ادامه داد : با توجه به فصل گرما سیستم های سرمایشی اتوبوس ها بسیار افتضاح است واقعا چرا مردم باید اینقدر عذاب بکشن مسئولین سواره هم که غم مردم پیاده را ندارند .

در کشورهای پیشرفته به طور تقریبی تمام ایستگاه‌های اتوبوس قابلیت نشستن دارد و این موضوع در راستای احترام به حقوق شهروندی انجام می‌شود، اما در حال حاضر در زاهدان تنها می‌توان در صورت افزایش مسیرهای ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش تعداد این نوع ایستگاه‌ها را بررسی کرد.

 

پایان پیام/