آیا مدیران ارشد استانی، کشوری و نمایندگان، از عمق فاجعه انسانی سیستان، مطلع شدند؟نه مدیران ارشد استانی، نه نمایندگان مجلس و نه دستگاه دیپلماسی کشور از عمق فاجعه انسانی که در سیستان اتفاق افتاده اطلاعی ندارد که اگر می داشتند؛ بی تردید میبایست به میل خود، نام مجلس و دولت انقلابی را از مجلس یازدهم حذف می کردند.

نه مدیران ارشد استانی، نه نمایندگان مجلس و نه دستگاه دیپلماسی کشور از عمق فاجعه انسانی که در سیستان اتفاق افتاده اطلاعی ندارد که اگر می داشتند؛ بی تردید میبایست به میل خود، نام مجلس و دولت انقلابی را از مجلس یازدهم حذف می کردند.

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز – گاهی با خود می اندیشم مبادا در قبال مدیران ارشد استانی، مدیران حوزه سیستان و نمایندگان استان و به ویژه نمایندگان شمال استان دچار افراط شده باشم. دو روز است که برای تهیه گزارش تصویری و عکاسی از مشکلات روستانشینان به همراه فرشید عابدی مدیر مسوول پایگاه خبری تحلیلی دیار عیار و محمد مهدی عابدی تصویربردار و تدوینگر این پایگاه به چهار سوی سیستان می رویم و از نزدیک با آن‌ها به گفت و گو می نشینیم. این سفر مرا به این نتیجه رساند که علیرغم تمام نقدهایی که در این مدت به سوء مدیریت ها داشته ایم، مواضع ما به اندازه نامهربانی ها، بی مهری ها و ناکارآمدی شان در قبال سیستان تند و تیز نبوده و میبایست روشی دیگر برای تغییر رویه از سوی آنها اتخاذ نماییم.

ماحصل این سفر گزارش های زیادی ست که پس از تدوین و صداگذاری، طی روزهای آتی، انتشار آن‌ها آغاز می شود، اما لازم است قبل از آن، مواردی خطاب به مدیران ارشد استانی بیان کنم.

نه مدیران ارشد استانی، نه نمایندگان مجلس و نه دستگاه دیپلماسی کشور از عمق فاجعه انسانی که در سیستان اتفاق افتاده اطلاعی ندارد که اگر می داشتند؛ بی تردید میبایست به میل خود، نام مجلس و دولت انقلابی را از مجلس یازدهم حذف می کردند.

در روستای دراز تپه کیخا، رییس شورای روستا می گفت که علیرغم بحران آب، از بین رفتن کشاورزی و تلف شدن دام، تاکنون هیچکدام از نمایندگان سیستان، استاندار و مدیران ارشد استانی را از نزدیک ندیده است. وقتی مردم نمی توانند بدون واسطه مدیران را از مشکلات خود مطلع سازند، یعنی اخبار مشکلات از طریق واسطه ها به آن‌ها منعکس می شود. واسطه ها چه کسانی هستند؟ بی تردید واسطه ها فرمانداران، معاونین و بخشدارها و شاید هم کارکنان زیردست باشند. همان کسانی که بانیان وضع موجودند. همان های که به مردم، به بالا دست ها و به خبرنگاران آمار خلاف واقع می دهند. همان هایی که امروز می خواستند به انحای مختلف و از جمله تهدیدهای ضمنی، مانع حضور تیم خبری دیار عیار در روستاهایی که مشکل تامین آب و معاش داشته، شوند و هر گونه همکاری را منوط به نامه نگاری و پیگیری چند روزه می کنند.

در هر روی ما علیرغم همه تهدیدهای ضمنی در برخی روستاها حضور یافتیم تا عمق فاجعه را از نزدیک ببینیم و نه از میان اخباری که هر روزه در قالب اطلاعیه از سوی نهادها منتشر و در انبوه نشریات استانی منتشر می شود. در حوزه شهرستان هیرمند، بسیاری از روستاها به صورت سقایی هر چند روز یکبار آبرسانی می شدند. بسیاری از روستاها چند ساعت در روز آب داشتند. کولرهای آبی به اندازه یکبار آب شدن، کار می کردند. مردم به میزان گالن های موجود در منزل آب برداشت می کردند. یک روستانشین خوشحال بود که آب کمتری گرفته تا به روستای بعدی هم آب برسد ووو…

برای پیگیری علت تاخیر در آبرسانی در روستاها با مدیر آبی تماس گرفتیم که او مردم را دروغگو خواند و مدعی بود آب به صورت سقایی و منظم توزیع می شود. وقتی مدیر به خبرنگاری که در روستا حاضر شده و از همه اتفاقات گزارش تصویری تهیه کرده خلاف واقع می گوید، آنوقت به مدیران ارشد خود از فاجعه انسانی که در سیستان به وقوع پیوسته، گزارش واقعی می دهند؟

 

سلطانعلی عابدی