سکایی نیوز گزارش می دهد:

سیر نجومی افزایش نرخ اجاره در زاهدان/ سیاست فرزندآوری؛ معیشت فرزندنیاوری

زاهدان - در حالی عده زیادی از مستاجران در زاهدان به دلیل مشکلات اقتصادی به وجود آمده در تامین و پرداخت اجاره‌بها ناتوان هستند که موجران در بالا بردن اجاره خانه از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سکایی نیوز – داستان دعوای مالک و مستاجر داستان جدیدی نیست و هر سال با شروع فصل تابستان دوباره شروع می‌شود؛ صاحبخانه و مستاجر هر دو روانه بنگاه‌های مشاوره املاک می‌شوند با این تفاوت که صاحبخانه به دنبال بالا بردن اجاره‌بهای خانه و یافتن مستاجری دست به نقد است اما مستاجر به دنبال صاحب‌خانه‌ای منصف که بتواند یک سال را آسوده در یک چهار دیواری سر کند.

بالا رفتن قیمت رهن و اجاره خانه‌ها طبیعتاً قدرت خرید مسکن برای بیشتر مردم را کاهش داده و خرید خانه به نوعی به یک رویا برای افرادی که درآمد آنها با شرایط اقتصادی کنونی ماهیانه حداقل کمتر ده میلیون است تبدیل شده؛ حال با افزایش قیمت مسکن که خانواده‌ها دیگر توان خرید خانه را ندارند بازار اجاره‌نشینی بیش از پیش داغ شده و مشکلات زیادی برای مستاجران به وجود آورده است.

با اتمام قرارداد اجاره دغدغه خانواده‌های بسیاری آغاز می‌شود چرا که نمی‌دانند قرار است چه اتفاقی بیفتد و صاحبخانه چه مبلغی برای سال جدید به قرارداد آنها اضافه کند و اما می‌توان گفت هزینه اجاره بهای منزل در زاهدان نسبت به دیگر نقاط کشور سرسام‌آور شده و در برخی از محله‌ها برای رهن یک خانه ۶۰ تا ۷۰ متری حدود ۷۰ میلیون تومان ودیعه باید پرداخت شود این در حالی است که برخی از این منازل از خدماتی مانند آب شیرین و لوله‌کشی گاز شهری نیز بی‌بهره هستند.

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

 

 

با نزدیک شدن تابستان، بازار داغ بنگاه‌های معاملات مسکن و روزهای پر اضطراب مستاجرها شروع می‌شود؛ اما افزایش بی‌قاعده اجاره‌بها تمدید قرارداد را برای برخی از اجاره‌نشینان دست‌نیافتنی کرده است.

فصل امتحانات فقط برای دانش‌آموزان و محصل‌ها ترسناک نیست. پدر و مادرهای اجاره‌نشین هم با نزدیک شدن به پایان بهار و سه ماه تابستان برای افزایش نرخ رهن و اجاره خانه‌شان دلهره می‌گیرند؛ نرخ‌هایی که یک شبه سر به فلک می‌کشند و تا آسمان هفتم می‌رسند؛ بدون هیچ نظارتی، بدون هیچ پاسخگویی.

اکثر خانواده‌های ایرانی به ویژه آنها که صاحب فرزند مدرسه‎‌ای هستند تعطیلات تابستانی را برای جابجایی انتخاب می‌کنند و همین موضوع باعث شده بازار بنگاه‌های مسکن و املاکی‌ها با شروع گرمای تابستان داغ شود. این بازار داغ هرچند به مذاق صاحبخانه‌ها و املاکی‌ها خوش می‌آید اما مستاجران را حسابی کباب می‌کند.

گلایه دارد که هیچ دستگاه نظارتی به داد مستاجران نمی‌رسد و هیچ قاعده منصفانه‌ای برای نرخ اجاره‌بها تعیین نمی‌شود. «با این وضعیت صاحبخانه‌ها فقط اختیار ملک خود را ندارند. اختیار آینده ما هم دست آنهاست. صاحبخانه به من که مستاجرم فرصت زندگی نمی‌دهد. مستاجر باید امسال باید وام بگیرد که بتواند قراردادش را تمدید کند. سال دیگر باید پول قرض بگیرد که قسط قبلی و افزایش قیمت جدید را پرداخت کند. سال بعدی باید خانه‌اش را کوچک‌تر کند. سال بعدی لابد باید کلیه‌اش را بفروشد

در حال حاضر هم علیرغم آنکه با نزدیک شدن فصل جابجایی مستاجران، بوی گرانی همه جا را برداشته خبری از ورود دولت و مجلس برای چاره‌یابی یا چاره‌سازی نیست. بسیاری از نمایندگان مجلس در آستانه وداع از بهارستان هستند و جمع دیگری از آنها درگیر حاشیه جناح‌بندی‌های صحن و انتخاب هیئت رئیسه شده‌اند و از مسائل معیشتی مردم غافل…

خبری از افزایش حقوق متناسب با گرانی مسکن هم نیست و کلاه کارگران و کارمندان بیش از همیشه پس معرکه است. تمام اینها باعث شده سبک‌های جدیدی از زندگی در جامعه بروز پیدا کند و آگهی‌های عجیب و غریب در فضای مجازی کم کم به یک موضوع عادی تبدیل شوند؛ اجاره پشت‌بام، اجاره زیرزمین و اجاره اتاق خواب نمونه‌هایی از این سبک زندگی جدید است.

در ماه‌های اخیر قیمت اجاره و رهن خانه‌ها در زاهدان به صورت جهشی بالا رفته است با این اوصاف اما ظاهراً مسئولان به دنبال رفع این مشکل و نظارت بر نرخ‌های تعیین شده و سلیقه‌ای از سوی برخی از مالکان نیستند. آمارهای رسمی و غیررسمی زیادی در زاهدان درباره افزایش اجاره‌بهای مسکن و خانه به دوشی بسیاری از مستاجران به دلیل اینکه صاحبخانه با آن‌ها کنار نمی‌آید وجود دارد، اما برای درک بهتر این موضوع خبرنگارسکایی نیوز بین مردم رفته تا خود مستاجران مشکلات خود برای پیدا کردن خانه روایت کنند .

شه بخش یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگارما می گوید : قیمت ملک توافقی و در واقع در اختیار فروشنده است و تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد بازار مسکن با همین آشفتگی مواجه است.

وی افزود : بازار خرید و فروش و اجاره‌بهای مسکن در استان نیازمند مدیریت و نظارت مستمر و قوی است چنانچه نظارت دقیق روی این بازار باشد مالکان ملک خود را خالی نمی‌گذارند و مستأجران نیز نیازمند سقف هستند.

خانم صابری نیز گفت : آشفتگی در بازار خرید و فروش و اجاره‌بهای مسکن به موضوعی حاد تبدیل شده و ادامه این روند خطرناک است.

آقایی به نام مهدی . ک که در منطقه زیباشهر خانه ای با ۷۰ متر در اختیار دارد می گوید: من باید ۲۰۰ میلیون پول پیش جور کنم و ماهانه ۵ میلیون تومان پول اجاره بدهم حقوق من حدود ۱۳ میلیون تومان است بقیه هزینه ها مثل رفت و آمد، خورد و خوراک، بهداشت و درمان و… چه کنم ؟؟!!!

سیاست فرزندآوری؛ معیشت فرزندنیاوری

با توجه به آنچه کارشناسان و سیاست‌گذاران کشور اعلام کرده‌اند، خانواده‌های ایرانی به ویژه زوج‌های جوانی که فرزند ندارند یا تک فرزند هستند، باید به فرزندآوری تشویق شوند. میانگین سنی جمعیت کشور در وضعیت نگران‌کننده‌ای است و شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور در راستایی باشد که سیر نزولی جمعیت جوان کشور را متوقف کند.

اما به نظر می‌رسد شرایط معیشتی فعلی به ویژه در کلان‌شهرها اوضاع را به سمتی می‌برد که زن و شوهر هر دو ناچارند برای گذران زندگی شاغل باشند و باز هم آخر ماه هشت‌شان، گروی نه‌شان باشد. هرچند فرزندآوری صرفاً به اقتصاد مربوط نیست و ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی در بر دارد اما نمی‌توان انکار کرد شرایط معیشتی تاثیر قابل توجهی بر این موضوع دارد.

 

موجران سیستانی و بلوچستانی مکلفند قرارداد اجاره املاک و مستغلات را در سامانه الکترونیک ثبت اسناد ثبت کنند

 

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: موجر‌ان استان باید قرارداد اجاره را در سامانه ثبت معاملات املاک و یا سامانه ثبت الکترونیک اسناد ثبت کند.

 

ابوالفضل مهدیار در گفتگو با خبرنگار سکایی نیوز افزود: بر اساس قانون در صورت عدم ثبت قرارداد در زمان درخواست حکم تخلیه مرجع قضایی موجر را به پرداخت ۵۰ درصد مبلغ دریافتی به عنوان جزای نقدی در حق دولت محکوم می کند.

 

وی تاکید کرد: همچنین مطابق قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها مصوب ۲۵ اردیبهشت ماه جاری در صورت انعقاد قرارداد توسط مشاورین املاک، عدم ثبت قرارداد یا ثبت اطلاعات خلاف واقع در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، علاوه بر مسئولیت قانونی ناشی از عدم ثبت اطلاعات، مصداق کتمان درآمد و شامل جریمه خواهد بود و سازمان تعزیرات حکومتی مکلف به برخورد با متخلفان است.

 

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: همچنین در مرحله دوم تخلف، مجوز مشاور املاک متخلف باطل می شود.