واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در زاهدان آغاز شد

زاهدان- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: واکسیناسیون پنوموکوک کودکان زیر یکسال در حوزه زیر پوشش این دانشگاه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سکایی نیوز –دکتر حبیب غزنوی روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه ادغام واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس در برنامه ایمن سازی و رایگان شدن هزینه های بستری کودکان زیر هفت سال اظهار کرد: ایمن سازی یکی از شناخته شده ترین و موثرترین روش پیشگیری از بیماری های دوران کودکی است.

وی ادامه داد: ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه جاری ایمن سازی سـبب ارتقاء سلامت کـودکان از طریق کاهـش میزان بروز پنومونی، مننژیت، باکتریمی، سپسیس و سایر عوارض شایع حاصله از پنوموکوک می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز رسمی تزریق واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک در هفت استان کشور از امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت خبر داد و گفت: این واکسن‌ها در استان‌های خراسان، رضوی، جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و ایلام برای کودکان تزریق می‌شود.

حسین فرشیدی در مراسم رونمایی از سند درمان رایگان کودکان زیر هفت سال افزودد: واکسن پنوموکوک می تواند منافع اقتصادی زیادی برای کشور داشته باشد.

وی اظهارکرد: تزریق واکسن روتاویروس سالانه از بستری بیش از ۵۰ هزار کودک ناشی از عفونت‌های باکتری این بیماری جلوگیری می کند. این واکسن یک‌هزار و ۲۰۰ مرگ را کاهش می دهد زیرا روتاویروس شایعترین عامل اسهال منجر به بستری کودکان زیر یکسال است و ۵۰ درصد بستری را تشکیل می دهد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تامین واکسن روتاویروس از خارج، بر توان ایران در زمینه تولید داخلی این واکسن تاکید کرد و گفت: واکسن پنوموکوک نیز ارزش اقتصادی زیادی در حوزه سلامت دارد، و عمده کشورها از جمله کشورهای همسایه اقدام به تزریق آن می کنند.

به گفته فرشیدی، سال گذشته این واکسن ها بصورت آزمایشی در استانهای جنوبی برای کودکان تزریق شد و تا قبل از تابستان امسال همه شهرها درگیر این واکسیناسیون می شوند.

 

انتهای خبر/