سکایی نیوز گزارش می دهد//

جولان سلاح های سرد در زاهدان / از فروش مشروبات الکلی تا سلاح سرد و شوکر در چهارراه رسولی

زاهدان- اگر فرزند زاهدان باشید و به چهارراه رسولی مراجعه کرده باشید محال است اقلام شوکر، اسپری فلفل و اشک آور، چاقو و غیره توسط افرادی به شما پیشنهاد نشده باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سکایی نیوز  – بازار چهارراه رسولی زاهدان یکی از شناخته‌شده‌ترین و پر هیاهوترین بازارهای زاهدان و به عبارت دیگر مقصد خرید گردشگران است که در دو طرف یک خیابان بزرگ ایجاد شده و در آن‌ها از شیر مرغ تا جان آدیمزاد فروخته می‌شود.

در این بازار تنوع گسترده‌ای از کالا از جمله پوشاک زنانه و مردانه، انواع کفش، انواع مختلف چای (یکی از سوغات اصلی زاهدان)، پارچه‌هایی با طرح‌های مختلف و پارچه‌های سوزن‌دوزی شده و سنگ‌دوزی شده که برای تهیه لباس محلی زنان استفاده می‌شود، خوراکی‌های مختلف مثل ادویه‌ و ترشی‌های تند و تیز محلی و همچنین ادویه‌های هندی و پاکستانی و میوه های گرمسیری مانند انبه و زیتون، کالاهای الکترونیکی، لوازم آرایشی و بهداشتی،لوازم خانگی و… یافت می‌شود.

 

بازار رسولی زاهدان در شرایطی تبدیل به یک برند گردشگری برای شهر زاهدان و استان سیستان و بلوچستان شده که بازارها و کوچه های دارای حجره و مغازه قارچ گونه بدون هیچ حساب و کتابی در جای جای این بازار هر روز سبز می شوند و گردشگران و مسافران ورودی و خروجی و مهمانان مختلف از آن بازدید و خرید می کنند.

در این بازار انواع کالاهای خارجی و ایرانی مجاز و غیرمجاز یافت می شود، کافیست برای خرید کالایی اراده کنید فروشندگان ثابت و دوره گرد شما را به خود می خوانند.

اگر چه اغلب کالاهای موجود در فروشگاه های این مرکز تجاری به صورت قاچاق تهیه و خریداری می شود اما آنچه در میان تنوع اجناس باعث آزار و اذیت رهگذران می شود وجود افراد سمج و لجباز است که بر سر هر کوچه ایستاده و خریدار را با کلمات مسلسل وار خود به مرز جنون می رسانند، به این صورت که شاید چندین متر طول این بازار را با افراد مختلف به ویژه مسافران طی و مدام البته به صورت آرام بگویند که «سی دی، شوکر، پاسور، چاقو، قمه و… همه چیز با قیمت مناسب داریم اگر قصد خرید دارید به همراه من داخل آن کوچه بیایید. جالب آنجاست که بیشتر فروشنده های این گونه سلاح ها و کالاهای ممنوعه نیز نوجوانان، جوانان و حتی کودکان هستند.

 

فروشندگان ابزارهای غیرمجاز که مدام آن را تکرار کرده به صورت سیار حمل نمی کنند بلکه پاتوق هایی برای عرضه دارند که بعد از جذب مشتری شان دسترسی آسان و فروش های زیرزمینی باعث می شود تا عده ای از جوانان و کودکان به راحتی به آنها دسترسی پیدا کرده و با خود حمل کنند.

 

اسپری‌های اشک‌آوری که در بازار سیاه به فروش می‌رسد برای بازدارندگی حیوانات وحشی است و سبب خفگی و سوختگی صورت و نابینایی فرد می‌شود.

 

اینکه این اقلام غیرمجاز از چه راهی وارد چهارراه رسولی می شوند

 

اینکه این اقلام غیرمجاز از چه راهی وارد چهارراه رسولی می شوند و چرا در این سال ها اقدامی برای ساماندهی این حوزه نشده است جای سوال دارد، اما آنچه به نظر می رسد تعداد این فروشندگان در سال های اخیر نه تنها کم نشده که افزایش هم داشته و نشان می دهد فروش این کالاها برای آن ها سود داشته است.

برخی از این کالاها مانند شوکر، اسپری فلفل با سلامتی افراد در ارتباط است و خریداران در صورت استفاده از آن ها می توانند موجب آسیب فرد مقابل خود شوند.

در این میان، برخی از آن ها ممکن است اقدام به فروش کالاهای سرقتی هم بکنند، گوشی موبایل، ضبط خودرو، لپ تاپ و … که با قیمتی پایین تر به فروش می رسانند، اما گاهی برای فرد خریدار که از همه جا بی خبر است تبعاتی به جا می گذارد.

متاسفانه این روزها شاهد فروش آزادانه انواع و اقسام سلاح های سرد در چهارراه رسولی زاهدان و فضای مجازی به مثل اینستگرام، تلگرام و غیره هستیم که به شکل قابل توجهی رو به گسترش است و باید درخصوص ورود این سلاح ها به کشور تلاش های بیشتری صورت گیرد اگرچه این تلاش های بی وقفه از سوی برخی دستگاه ها ادامه دارد اما به دلیل هم مرز بودن با افغانستان و پاکستان ورود آنها بسیار بیشتر است.

 

در درگیری های شخصی یا خانوادگی منجر به وقوع حادثه شود

 

سال هاست که فروش غیرقانونی انواع سلاح سرد در چهارراه رسولی انجام می شود و به دلیل ورود غیرقانونی این ابزارها به استان و فروش های زیرزمینی جمع آوری آن ها را با مشکل مواجه کرده است. فروش غیرقانونی این گونه سلاح ها سبب شده تا عده ای از جوانان و کودکان به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنند و حتی آنها را با خود در شهر حمل کنند.

حمل غیرقانونی شوکرهای برقی با ولتاژ بالا که حتی می تواند منجر به مرگ یک نفر شود یا اسپری فلفل که قادر است فردی را کور کند، توسط برخی از افراد سبب می شود در درگیری های شخصی یا خانوادگی منجر به وقوع حادثه شود.

بسیاری از شهروندان اعتقاد دارند که فروش این گونه سلاح ها به صورت گسترده در چهارراه رسولی آن هم توسط کودکان و جوانان موجب می شود تا ذهن بسیاری از خانواده ها را به خود مشغول کند که مبادا جوانشان به این وسایل خطرآفرین و خشونت بار دسترسی پیدا کنند.

فروشنده مرتکب یک عمل حرام و غیر قانونی می شود

 

قاضی حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان عنوان کرد: این کالاها شرعا و قانونا قابلیت فروش را ندارند، لذا فروشنده مرتکب یک عمل حرام و غیر قانونی می شود و ما وظیفه و تکلیف قانونی داریم که به این امر ورود کنیم.

 

احمدزاده تصریح کرد: صحیح نیست فرد با دست خود کاری انجام دهد که به مضیقه بیفتد، افرادی هم که این کار را انجام می دهند و فروشنده هستند باید توجه داشته باشند که تاکید دین مبین اسلام این است که اقلام شرعا قابلیت فروش را داشته باشد.

 

وی ادامه داد: اگر محرز شود که فرد شغلش فروش این اقلام است که هم چهره آن جا را نامیمون و نامبارک می کند و هم اینکه وسایلی هستند که خطرات زیادی دارند و جواز لازم را ندارند با آن ها هم برخورد می شود و به مراجع قضایی دلالت داده می شوند.

 

سلاح های سرد جزو کالاهای ممنوعه است

 

جانشین دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان می گوید: به طور کلی ۳ قلم کالای ممنوعه، مجاز مشروط و مجاز وارد کشور می شود.
شوکر، اسپری فلفل و سایر سلاح های سرد جزو کالاهای ممنوعه محسوب می شود و در اولویت جلوگیری از ورود و جمع آوری این کمیسیون است و به عنوان قاچاق ۱۰۰ درصد حساب می شود.

«محمد محبی» ادامه می دهد: سیستان و بلوچستان در بحث قاچاق به عنوان استان اول در کشور مطرح است و فروش شوکر، اسپری فلفل همیشه به عنوان کالای ممنوعه بوده و تمام تلاش ما این است که این اقلام وارد نشود و چنانچه وارد کشور شود با متولیان فروش آنها برخورد قاطعی انجام می شود.

انتهای گزارش/