دستاورد جدید پژوهشگران: انتقال همزمان دیتا و انرژی با فیبر نوری ممکن شد!

پژوهشگران ژاپنی به‌تازگی توانسته‌اند با استفاده از فیبر نوری به صورت هم‌زمان دیتا و انرژی را در مسافت‌های طولانی جابه‌جا کنند. این فناوری کاربردهای گسترده‌ای داشته و می‌تواند در آینده به عنوان راه‌حلی مناسب برای تأمین نیاز سیستم‌های کم مصرف در فواصل زیاد مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز – محققان شرکت تلگراف و تلفن نیپون (NTT) با همکاری مؤسسه فناوری Kitami در دانشگاه ملی هویکادو ژاپن، به‌تازگی توانسته‌اند پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه فناوری ارتباطات نوری کسب کنند.

انتقال دیتا و انرژی به صورت همزمان با کابل‌های فیبر نوری

محققان در تازه‌ترین آزمایش‌های خود توانسته‌اند به واسطه یک رشته فیبر نوری علاوه بر انتقال پرسرعت داده‌ها، امکان جابه‌جایی و تحویل برق در مسافت‌های طولانی را هم به دست آورند.

این دستاورد می‌تواند به ویژه در مکان‌هایی که زیرساخت‌های الکتریکی سنتی به دلایلی همچون بلایای طبیعی قابل استفاده نیستند یا در مناطق دور افتاده که هزینه استفاده از کابل‌های مسی سرسام‌آور است، بسیار مورد استفاده و کاربردی باشد.

همخوانی این فیبر نوری جدید با کابل‌های معمولی

هسته اصلی این فناوری جدید، استفاده از فیبر نوری چند هسته‌ای (MCF) تولید شده توسط پژوهشگران NTT است که همچنان توانسته قطر شیشه استاندارد ۱۲۵ میکرومتر را حفظ کند. عدم تغییر در قطر شیشه به معنای تضمین همخوانی این فیبر نوری جدید با کابل‌های فیبر نوری فعلی است.

با این حال، ویژگی متمایز این فناوری ساختار چند هسته‌ای آن محسوب می‌شود که در آن رشته‌های نوری متعدد در یک فیبر قرار می‌گیرند. هر هسته یک عملکرد خاص را برعهده داشته و تیم محققان متوجه شدند که چندین هسته در کنار یکدیگر امکان انتقال کارآمد برق را دارند.

انتقال دیتا و انرژی به صورت همزمان با کابل‌های فیبر نوری

به گزارش Guru3d، در آزمایش‌های انجام شده برای این دستاورد، محققان از یک منبع نوری با طول موج ۱۵۵۰ نانومتر در هر چهار هسته برای انتقال نیرو استفاده کردند. به طور هم‌زمان، به دو مورد از این هسته‌ها طول موج تقریباً ۱۳۱۰ نانومتر برای انتقال داده اضافه شد.

در این آزمایش امکان انتقال داده‌های به صورت Uplink و Downlink با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه فراهم شد، در حالی که تیم پژوهشگران توانستند بیش از ۱ وات توان را در مسافت ۱۴ کیلومتری منتقل کنند. این رقم به معنای سیستم منبع تغذیه نوری بازدهی ۱۴ وات بر کیلومتر را به همراه دارد.

انتقال دیتا و انرژی به صورت همزمان با کابل‌های فیبر نوری

این دستاورد محققان ژاپنی مبتنی بر گام‌های قبلی در حوزه فناوری فوتونیک بوده و اکنون روش جدیدی را در اختیار ما قرار می‌دهد که به صورت هم‌زمان و با استفاده از فیبرهای نوری، امکان انتقال دیتا و انرژی را داشته باشیم.

با توجه به پتانسیل برجسته این فناوری، از آن می‌توان به عنوان راه‌حلی مناسب برای تأمین نیاز سیستم‌های کم مصرف در فواصل زیاد استفاده کرد، به ویژه در جایی که استفاده از سیستم‌های الکتریکی سنتی ممکن نیست. کاربردهای بالقوه این فناوری بسیار گسترده بوده و در سال‌های آینده احتمالاً شاهد گسترش آن خواهیم بود.

انتهای پیام/