سکایی نیوز گزارش می دهد//

قصه ی تکراری سیستان/درگیری مردم مظلوم سیستان از یک سو با گرما و از سوی دیگر توفان گرد و خاک شدید

سیستان - در این روزها، مردم مظلوم سیستان از یک سو با گرمای شدید ۵۰ درجه و از سوی دیگر با توفان‌های گرد و خاک شدید روبرو هستند که سلامتی آن‌ها را به شدت در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سکایی نیوز – این بحران طبیعی علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی، زندگی روزمره و معیشت مردم را نیز مختل کرده است. کودکان، سالمندان و بیماران تنفسی بیشترین آسیب را از این وضعیت می‌بینند و نیازمند توجه ویژه‌ای هستند.

 

این شرایط بحرانی در منطقه سیستان نیازمند توجه فوری و جدی از سوی مسئولان و نهادهای مربوطه است ، تامین ماسک‌های محافظ، ایجاد فضاهای ایمن و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند به کاهش این آسیب‌ها کمک کند.

 

اطلاع‌رسانی به مردم درباره روش‌های مقابله با توفان‌های گرد و خاک و مراقبت‌های بهداشتی لازم نیز بسیار ضروری است.

 

در این میان، نقش رسانه ها از مردم سیستان اهمیت فراوانی دارد ، توجه رسانه‌ها به این بحران می‌تواند صدای مردم این منطقه باشد تا رییس جمهور منتخب فکری باحال مردم این منطقه کند تا بلکه مشکلات این مردم عزیز را کاهش دهد.

 

وزش باد شدید در سیستان با سرعت ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت

 

حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار سکایی نیوز ، گفت: وزش باد شدید تا بیشینه ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت بامداد امروز جمعه زابل را درنوردید، همچنین گرد و غبار حاصل از این توفان شعاع دید افقی را به یک‌هزار و ۵۰۰ متر کاهش داد.

 

وی ادامه داد: در شهرستان زهک بیشینه سرعت باد به ۸۸ کیلومتر بر ساعت رسید و دید افقی را در ایستگاه هواشناسی تا یک‌هزار متر کاهش داد.

 

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در شمال استان تا صبح شنبه وزش باد شدید و گردوخاک برخی ساعات توفان گردو خاک رخ خواهد داد.

 

وی عنوان کرد: در این مدت در نواحی مرکزی، نوار غربی و مرز شرقی سیستان و بلوچستان وزش باد با شدت کمتر نسبت به نواحی شمالی و افزایش غبار پیش بینی می شود.

 

حیدری به شهروندان توصیه کرد: از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، در زمان غبار آلود شدن هوا خودداری، در ترددهای جاده ای احتیاط و از عبور مرور در کنار ساختمان در حال ساخت و قدیمی به خاطر احتمال ریزش خودداری کنند.

 

با شروع توفان میزان آلودگی از حد استاندارد فراتر می‌رود

 

مجتبی رفیق دوست در گفت‌وگو با خبرنگار سکایی نیوز با بیان اینکه با شروع توفان میزان آلودگی از حد استاندارد فراتر می‌رود، بیان کرد: متاسفانه علاوه بر افراد گروه‌های پرخطر، افراد عادی نیز از این توفان‌ها در امان نیستند و با توجه به بالا بودن آلودگی این مساله در دراز مدت موجب بروز بیماری‌ها می‌شود.

 

وی بیان کرد: افزایش ذرات معلق باعث افزایش بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی ،چشمی و قارچی پوست و حتی باعث اختلال در فعالیت‌های اجتماعی و حمل‌ و نقل و همچنین سبب افزایش تصادفات جاده‌ای می‌شود.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل به شهروندان سیستانی جهت حفظ سلامتی بیشتر توصیه کرد: تمام افراد از ترددهای غیرضروری خودداری کرده در منازل خود بمانند و با ماسک یا پارچه مرطوب جلوی دهان خود را بگیرند و تا حد امکان با اتومبیل شخصی در جاده‌ها تردد نکنند.

 

وی ادامه داد: بیماران تنفسی، قلبی و چشمی، افراد سالخورده و کودکان، در زمان غبار آلود شدن هوا از تردد غیرضروری خودداری کنند.

 

رفیق دوست افزود: شهروندان درب و پنجره‌های منازل را محکم کرده و تا حد امکان از ورود خاک به محل زندگی جلوگیری و شیر و مایعات فراوان استفاده و در صورت احساس تنگی نفس شدید در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 

امید است که با تلاش‌های مشترک، این بحران نیز به زودی پشت سر گذاشته شود و مردم سیستان در سلامتی و آرامش کامل به زندگی خود ادامه دهند.

 

انتهای پیام/