ریرا برقی در راه بازار خودرو/ محصولی که نیامده برقی شد

ریرا اولین کراس‌اوور ایران خودرو با نام صنعتی K125 از آغاز طراحی حواشی بسیاری را به دنبال داشت که مهم‌ترین این حواشی مربوط تغییر ناگهانی چهره این خودرو بود. حال قرار است قبل از عرضه نسخه بنزینی آن، ریرا برقی به بازار عرضه شود.

ریرا محصول جدید ایران خودرو که قرار است از شهریور ۱۴۰۲ به بازار عرضه شود، تا به امروز حواشی بسیاری را  پست‌سر گذاشته است، اما جدیدترین حاشیه پیرامون این محصول مربوط به ارائه نسخه تمام برقی این خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ است.

علی‌مردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، در  اظهارت جدید خود گفت: خودروی ری‌را در شهریورماه سال جاری صنعتی‌سازی و تولید خواهد شد و با عرضه این خودرو و سایر محصولات رضایتمندی مشتریان افزایش خواهد یافت.

عظیمی با اشاره به طرح‌های این خودروساز در زمینه تولید موتور، گیربکس و خودروهای برقی، گفت: با تاکید وزیر صمت بر تولید خودروی برقی، در نیمه دوم امسال، نسخه برقی  خودروی ری‌را رونمایی  خواهد شد.

ریرا برقی، اقدام عجیب ایران خودرو

مطابق با عرف جهانی خطوط تولید هر خودرویی که برای بار اول تولید می‌شود، اگر قرار باشد با نسخه‌های متعددی تولید شود، در اولین تیراژ کارخانه، خودرو در نسخه بیسیک و بنزینی تولید می‌شود تا آزمایش‌های ابتدایی را پاس کند، سپس در صورت نبود مشکل نسخه‌های دیگر نظیر هیبرید یا پلاگین هیبرید توسط کارخانه به بازار عرضه می‌شود.

ایران خودرو از منظر رسانه‌ای و رونمایی تا به این لحظه مطابق با استانداردهای جهانی پیش رفته است، اما از آنجایی که این شرکت برای اولین بار می‌خواهد یک محصول برقی تولید کند، می‌توان گفت که فاصله زمانی حدود سه ماه برای عرضه خودروی برقی که هیچ‌چیز آن از جمله موتور وگیربکس مشخص نیست، کمی عجولانه و غیر منطقی است.

ریرا با کدام موتور برقی تولید خواهد شد؟

تا به امروز هیچ خودروی الکتریکی یا برقی در ایران با تیراژ بالا و عمومی تولید نشده است؛ مطابق با گفته مدیرعامل ایران خودرو، ریرا اولین محصول تمام برقی این شرکت و ایران خودرو خواهد بود، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که ایران خودرو چه موتور و گیربکس برقی را روی این محصول قرار خواهد داد؟

ایران خودرو تا به امروز چند خودروی الکتریکی را که تنها در نمایشگاه‌ها رونمایی شده‌اند را تولید کرده است، اما ایران خودرو هیچ‌گاه  تا به امروز اعلام نکرده است که موتورهای این محصولات را مهندسان خود شرکت ساخته‌اند.

در نتیجه می‌توان گفت که ایران خودرو احتمالاً برای ریرا برقی تا این ثانیه قوای‌محرکه‌ای را تولید نکرده است و ابادی از پیشرانه‌های دیگر شرکت‌ها استفاده کند که این موضوع هم تا چالش‌های زیادی را به دنبال خود دارد چرا که هزینه خرید امتیاز یک موتور برقی بسیار زیاد است و برای این شرکت در شرایط فعلی هیچ فایده‌ایندارد و تنها به مشکلات شرکت می‌افزاید.

سوال بعدی درباره محل قرارگیری باتری‌های این خودرو است، چراکه ریرا یک کراس‌اوور کامپکت و جمع وجور شهری است که از فضای صندوق عقب و همچنین فاصله طولی بین دو محور زیادی برخوردار نیست واین دو ویژگی برای مهندسان ایران خودرو چالش بزرگی را برای جای‌گذاری پک‌های باتری ایجاد می‌کند.

به روایت دیگر ایران خودرو تا به امروز موتور و گیربکسی که برای خودروهای برقی قابل استفاده باشد را تولید نکرده است، هر چند پروژه‌هایی بوده‌‎اند که این شرکت در واحد تحقیق و توسعه خود آن‌ها را دنبال کرده است و حتی شاید روی کاغذ هم موفق بوده‌اند، اما موتور، گیربکس و پک‌باتری که در کنار یکدیگر بتوانند منجر به حرکت یک خودرو بشوند تا به این لحظه در ایران مشاهده نشده است.

ریرا چگونه شارژ می‌شود؟

بر فرض تهیه و مونتاژ تمام قطعاتی که در بالا ذکر شد و در نهایت تولید ریرا برقی با توجه به قطعی برق مداوم واحدهای صنعتی و کمبود برق تولیدی در شبکه خانگی نمی‌توان انتظار داشت که بتوان این خودروها را  برق خانگی شارژ کرد.

در حال حاضر که هیچ خودرویی برای شارژ باتری‌های خود از برق شبکه خانگی استفاده نمی‌کند، شبکه برق نمی‌تواند بار مصرفی فعلی را تحمل کند و قطعا اگر تعداد زیادی خودرو از برق این شبکه برای حدود ۴ ساعت  در شبانه روز استفاده کنند، قطعی برق به جز واحدهای صنعتی گریبان خانه‌ها را هم خواهد گرفت.

 

انتهای خبر/