سکایی نیوز گزارش می دهد:

زنگ خطری که بارها در سیستان و بلوچستان به صدا درآمد؛ حضور غیرمجاز اتباع خارجی در مشاغل سیستان و بلوچستان

درحالی که برای اتباع غیرایرانی مشاغل مشخصی در نظر گرفته نشده، این روزها در گوشه و کنار استان ، تعداد اتباعی که در مشاغل غیرمجاز برای آنها فعالیت می‌کنند بسیار زیاد است و برخی مشاغل به صورت نیمه انحصاری در دست آنها قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سکایی نیوز – این روزها اخبار ناراحت کننده‌ای از افزایش آمار بیکاری در استان شنیده می‌شود؛ اخباری که هر کدام با یک نیت خاص منتشر شده اما بدون در نظر گرفتن نیت انتشار چنین اخباری، این افزایش بیکاری ناراحت کننده و البته نگران کننده است.

 

این افزایش آمار بیکاری در سیستان و بلوچستان قطعا دلایل بسیار متعدد و پیچیده‌ای دارد که حتما باید مورد بررسی قرار گرفته و برای رفع مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد تلاش کرد اما یکی ازعوامل اصلی که در این رابطه به ویژه در سال‌های اخیر مطرح می‌شود، حضور غیرقانونی اتباع در مشاغل مختلف است.

 

از جمله مشاغلی که اتباع خارجی ساکن استان در آن حضور غیرقانونی دارند می‌توان به خرید و فروش ضایعات، صافکاری و نقاشی خودرو، فروش البسه دسته دو ،معماری و بنایی ساختمان و موارد مختلف دیگر اشاره کرد که هر یک در واقع جای یک نیروی کار فعال جامعه را گرفته است .

 

این که چرا اتباع در این مشاغل حضور دارند هم دلایل زیادی از جمله عدم ضرورت برای بیمه شدن کارگر توسط کارفرما وجود دارد که در کل منجر به افزایش آمار بیکاری در استان و تعطیلی برخی واحدهای دیگر که از اتباع استفاده کردند شده است.

 

 

متأسفانه عدم توجه به کارگاه‌ها و کارگران داخلی، وضعیت را به حدی رسانیده است که بسیاری از کارفرمایان تمایلی به استخدام کارگر ایرانی ندارند، گاهی ناتوانی در پرداخت هزینه‌های بالای بیمه، هزینه‌های جاری کارگاه، و نبود درآمد کافی، کارگاه‌ها را به تعطیلی کشانده و کارگران ایرانی را خانه‌نشین کرده است.

 

بدون شک کارگران افغانی انسان‌های زحمتکش، فعال و هنرمندی هستند و هنگامی که حضور آنها در کشور پذیرفته می‌شود، باید بتوانند کار کنند؛ اما باید بر نحوه کارکردن آنها مدیریت شود در غیر این صورت لطمات جبران ناپذیری به کارگران داخلی می‌زنند.

 

شناسایی ۱۰۰ شاغل خارجی غیر مجاز در سیستان و بلوچستان

 

خلیل احمد سلامی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار سکایی نیوز از شناسایی ۱۰۰ نیروی کار خارجی غیرمجاز در این استان طی دو ماه اول امسال خبر داد.

 

خلیل احمد سلامی با اشاره به عملکرد ماهانه طرح شناسایی اشتغال اتباع خارجی، گفت: در دو ماه اول ۲۳۰بازرسی در قالب طرح شناسایی اشتغال اتباع خارجی در سطح استان انجام شده که براساس آن ۱۰۰ نفر اتباع خارجی غیر مجاز در کارگاه ها و کارکانجات شناسایی شده اند که با پیگیری صورت گرفته، پنج نفر جایگزین اتباع خارجی غیرمجاز در کارگاه های عمرانی و واحدهای تولیدی شدند.

 

وی ادامه داد: در راستای برخورد قانونی با متخلفان این بخش، ۵۴ برگ جریمه به میزان دو میلیارد و ۲۳ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۵۸۰ریال به متخلفان ابلاغ شده که از این میزان تاکنون یک میلیارد و ۹۱۸ میلون و ۵۰۲ هزار و ۴۶۰ریال در حق دولت وصول شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بند (ج) ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از درآمدهای مالی دولت، هر کارفرمایی که از نیروی کار خارجی غیرمجاز استفاده و یا در مشاغلی به جز شغل تعیین شده در پروانه کار اقدام کند، به پنج برابر حداقل دستمزد برای هر روز اشتغال جریمه می‌شود.

 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با توجه به مصوبه شورای عالی کار که حداقل دستمزد روزانه امسال را دو میلیون و ۳۸۸ هزار و ۷۲۸ ریال تعیین کرده است، مبلغ جریمه بابت هر روز اشتغال غیر مجاز اتباع خارجی به میزان پنج برابر حداقل دستمزد روزانه یعنی معادل یازده میلیون و ۹۴۳ هزار و ۶۴۰ ریال خواهد بود و در صورت تکرار تخلف، این میزان جریمه به دو برابر افزایش می یابد.

 

وی ادامه داد: در صورت استنکاف از پرداخت این جریمه، کارفرما مطابق با ماده ۱۸۱ قانون کار به محاکم قضایی معرفی می‌شود.

 

سلامی با تأکید بر اینکه در سیستان و بلوچستان از طریق بازرسی های مستمر، با اشتغال غیرمجاز اتباع خارجی فاقد پروانه کار برخورد قانونی می‌شود، اظهار کرد: به منظور صیانت از اشتغال، لازم است کارفرمایان و دستگاه‌های اجرایی از به کارگیری نیروی کار خارجی غیر مجاز جداً خودداری کنند.

 

وی افزود: شماره تلفن های ۳۳۲۲۴۴۶۱ و ۰۲۱۶۳۶۹ برای دریافت شکایات و گزارش‌های مردمی در خصوص اشتغال و بکارگیری نیروهای خارجی غیر مجاز در نظر گرفته شده است که شهروندان می توانند از این طریق یا مراجعه حضوری به اداره های تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، موارد را برای پیگیری به همکاران ما اطلاع دهند.

 

قطعا یکی از مهمترین راهکارها برای برون رفت از مشکل اقتصادی، توجه به واحدهای کوچک و متوسط است و ضرورت دارد تا مسئولان امر تدبیر لازم برای رفع مشکلات این واحدها را بیاندیشند تا مشکلات موجود برطرف شود؛ که اگر این اقدام صورت نگیرد، قطعا در آینده مشکلات این واحدها دوچندان می‌شود.

 

انتهای خبر/