بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
قاسم عسکری نسب در گفتگو با خبرنگار سکایی نیوز ، با بیان اینکه انتقال و جابجایی کالاهای ورودی و خروجی از بنادر از طریق بهره مندی از روش های مختلف حمل و نقلی از جمله جاده، ریل و حمل و نقل دریایی تاثیر بسزایی در افزایش ظرفیت پذیرش کالا و ارتقای بهرهوری بنادر دارد خاطرنشان کرد: مزیتها و قابلیتهای یک بندر موفق باید به گونه ای طراحی، اجرا و مدیریت گردد تا زمینه ارتباط حمل و نقل چند وجهی با تاکید بر دو قید اصلی «کاهش هزینه» و «مدیریت هزینه» فراهم گردد.
وی در خصوص مطالعات شبکه داخلی ریل بندر شهید بهشتی در بندر چابهار گفت؛ این پروژه یکی از پروژه های بسیار مهم از دیدگاه سازمان و از اولویت های راهبردی دولت در قالب طرح توسعه سواحل مکران می باشد که ضرورت دارد با حساسیت بالا و از طریق تعامل با پروژه های بالادستی استان و سواحل مکران تکمیل و اجرایی گردد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان افزود: بندر راهبردی چابهار علاوه بر داشتن حوضچه آرامش وسیع، کانال عریض و عمیق با عمق متوسط ۱۶- با کمترین نرخ رسوب گذاری، مجهز به حدود ۲۰۰۰ متر طول اسکله با ظرفیت ۸ و نیم میلیون تن کالا در سال در پایان فاز نخست توسعه که شامل اسکله های کانتینری، جنرال کارگو، رو رو، نفتی و پتروشیمی، زیرساخت های انبار تخصصی فله، سیلوهای مکانیزه غلات، سایت ضدعفونی کامیون و تجهیزات مدرن و استراتژیک تخلیه و بارگیری کالا از جمله مکنده های غلات با ظرفیت ۶۰۰ تن بر ساعت است که با اضافه شدن زیرساخت های حمل و نقل ریلی در افق پایان فاز دوم توسعه بندر، ظرفیت آن به بیش از ۲۲ میلیون تن کالا در سال خواهد رسید و پیش بینی میشود این بندر بعنوان یک کانون تجاری بین المللی در منطقه و جهان مطرح خواهد شد و میتواند سهم کشور ایران را در حوزه جابجایی کالا و مسافر به نحوه چشم گیری ارتقا نماید.
عسکری نسب با اشاره به موقعیت بندر چابهار به دلیل قرارگیری در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس و توجه ویژه به این بندر استراتژیک علی الخصوص در برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کرد: یکی از مولفه های توسعه بندر چابهار اتصال این بندر به شبکه سراسری ریلی در نظر گرفته شده شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان با بیان اینکه بندر چابهار می تواند دروازه ترانزیتی کشورهای عضو CIS و افغانستان باشد گفت: این بندر نزدیک ترین مسیر دریایی به کشورهای جنوب شرقی آسیا، اروپا و آفریقا محسوب می شود که نقش مهمی در کریدور شمال و جنوب ایفا می کند.
معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان نیز ضمن اشاره به سرعت بالای اجرای پروژه ۶۸۲ کیلومتری ریل چابهار به زاهدان گفت: پروژه خط ریلی استان در حوزه شهرستان خاش به مرحله بهره برداری رسیده و در حوزه ایرانشهر، سرباز و چابهار با پیشرفت بسیار خوبی در حال اجرا میباشد، بگونه ای که از لحاظ روسازی تکمیل گردیده و سایر آیتم های زیرسازی و ریل گذاری با سرعت قابل قبولی در حال انجام می باشد و طبق پیشبینیهای مدیران عالی استان این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ تکمیل خواهد شد و بندر چابهار را به شبکه سراسری ریل کشور متصل خواهد کرد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش مهمی از مطالعات، طراحی و اجرای شبکه ریلی در محدوده بندر چابهار بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی می باشد، لذا مطالعات شبکه ریلی بندر شهید بهشتی با رویکرد ریل پایه نمودن بندر چابهار تحت عنوان یکی از پروژه های دارای اولویت بالای سازمان آغاز گردیده است و مطابق زمانبندی تا پایان امسال تکمیل و پس از تصویب وارد فاز اجرایی خواهد شد.
مومنی با اشاره به اینکه ظرفیت بار ریلی بندر چابهار در افق طرح جامع بندر تا پایان فاز دو توسعه، ۳۰ درصد می باشد گفت: عملکرد تخلیه و بارگیری بندر چابهار در سال گذشته حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده است که تحلیل آمارها نشان میدهد که بارهای کانتینری با رشد ۱۵۵ درصدی بهمراه بوده است و در صورت ایجاد ظرفیتهای حمل و نقل ریلی ضمن تسریع در جابجایی کانتینر، موجب حمل و نقل ایمن تری خواهیم بود.
معاون فنی و مهندسی بنادر و دریانوردی استان با اشاره به آمادگی بالای بندر چابهار جهت اجرای پروژه های زیرساختی گفت؛ فنی و مهندسی بعنوان سنگرسازان همواره پشتیبان بخش های مختلف بندری و دریایی می باشد تا گام های توسعه ای مطابق برنامه های دولت مردمی در سواحل مکران برداشته شود و منویات مقام معظم رهبری در حوزه توسعه پایدار این منطقه محقق شود.
انتهای خبر/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0