سیستان و بلوچستان رتبه نخست کشور در بیمه رایگان سلامت را کسب کرد؛ پوشش ۸۰ درصدی جمعیت استان

زاهدان _ سکایی نیوز _مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان اعلام کرد : بیش از ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار نفر در این استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند که ۲ میلیون و ۲۴۸ هزار نفر از آنها به‌صورت رایگان بیمه شده‌اند. این استان در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رتبه نخست کشور را در بیمه رایگان به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سکایی نیوز – شهریار شهرکی در نشست خبری خود به مناسبت سی‌امین آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت بیان داشت: هم‌اکنون ۸۰ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند. از این تعداد، ۴۳۸ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت همگانی، ۸۶ هزار نفر در قالب نظام ارجاع، و یک میلیون و ۷۲۳ هزار نفر تحت بیمه روستاییان هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که بیمه سلامت برای تمامی ایرانیانی که فاقد بیمه پایه هستند، ارائه می‌شود و این افراد از خدماتی تقریباً مشابه صندوق کارکنان دولت بهره‌مند می‌شوند.

پوشش ۹۰ درصدی هزینه‌های بستری و ۷۰ درصدی درمان سرپایی

شهرکی با اشاره به مزایای بیمه سلامت در حوزه خدمات درمانی، گفت: در مراکز درمانی دولتی، بیمه سلامت ۹۰ درصد هزینه‌های بستری و ۷۰ درصد هزینه‌های درمان سرپایی را پوشش می‌دهد. همچنین در بخش خصوصی نیز ۷۰ درصد از هزینه‌ها توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

وی افزود که سیستان و بلوچستان با دارا بودن بیش از ۱۱۳۳ مرکز درمانی فعال، دسترسی کاملی به خدمات درمانی دارد و این مراکز در قالب سطح‌های یک و دو به روستاییان، عشایر، مددجویان بهزیستی، طلاب و خانواده‌های شهدا خدمات ارائه می‌کنند.

 

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان در ادامه به طرح‌های ویژه این سازمان برای بیماران خاص و صعب‌العلاج اشاره کرد و گفت: ۱۰۷ بیماری به‌عنوان بیماری صعب‌العلاج تعریف شده که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند. سال گذشته حدود ۸۸ میلیارد ریال برای هزینه‌های درمان این بیماران پرداخت شده و در سال جاری نیز تاکنون حدود ۲۸ میلیارد ریال برای این منظور تخصیص یافته است. بیماران ناباروری، افراد دارای اوتیسم و افراد مجهول‌الهویه نیز از جمله گروه‌هایی هستند که از خدمات رایگان و گسترده بیمه سلامت بهره‌مند می‌شوند.

شهرکی همچنین به برخی از طرح‌های مهم بیمه سلامت در سال‌های اخیر اشاره کرد که شامل نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک، اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع، و طرح “دارویار” می‌شود.

وی اعلام کرد که افزایش پوشش تعهدات بیمه‌ای در بخش داروها، پوشش بیمه‌ای توان‌بخشی، و انعقاد قراردادهای الکترونیکی با مراکز درمانی از دیگر دستاوردهای این سازمان است.

✨پوشش درمان اعتیاد و بیمه اتباع خارجی

در ادامه، مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان گفت : این سازمان همچنین هزینه‌های مربوط به درمان اعتیاد، به‌ویژه در بخش سرپایی را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، اتباع خارجی، افراد مجهول‌الهویه و محلات کم‌برخوردار نیز تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

شهرکی از شهروندان خواست تا از طریق سامانه شهروندی بیمه سلامت به آدرس csp.ihio.gov.ir یا با شماره‌گیری #۱۶۶۶* نسبت به استعلام وضعیت بیمه‌ای خود اقدام کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان تأکید کرد : هدف بیمه سلامت افزایش کیفیت و دسترسی به خدمات درمانی در تمامی مناطق استان، به‌ویژه مناطق محروم و کم‌برخوردار است.

 

انتهای خبر/