رونق تولید پسته در زاهدان؛ برداشت ۵۲۰۰ تن محصول از باغات شهرستان

زاهدان _ سکایی نیوز _ برداشت پسته از باغات شهرستان زاهدان آغاز شده و کشاورزان این منطقه آماده‌اند تا امسال بیش از ۵۲۰۰ تن پسته روانه بازار کنند.

مهدی شهرکی مدیر جهاد کشاورزی زاهدان در گفتگو با خبرنگار سکایی نیوز از شروع برداشت پسته در ۴۱۲۰ هکتار از باغات بارور این شهرستان خبر داد و افزود: با اشاره به رشد تولیدات کشاورزی در زاهدان، پیش‌بینی کرد امسال بیش از ۵۲۰۰ تن پسته توسط کشاورزان برداشت و به بازار عرضه شود.

به گفته وی، ارقام پسته‌ای نظیر احمدآقایی، اکبری، فندقی، بادامی و کله قوچی در باغات این شهرستان کشت می‌شود. شهرکی همچنین با اشاره به پیشرفت‌های اخیر در فرآیند تولید، اعلام کرد احداث و راه‌اندازی یک واحد ترمینال ضبط پسته در دست اقدام است که با تکمیل آن، تولید و ارزش افزوده این محصول به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت.

مدیر جهاد کشاورزی زاهدان در ادامه افزود بیش از ۱۱۰۰ هکتار از باغات پسته این شهرستان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است که نقشی کلیدی در مدیریت بهینه منابع آبی و افزایش بازدهی تولید دارد.

گفتنی است شهرستان زاهدان دارای ۴۹۰۰ هکتار باغ پسته است که ۴۱۲۰ هکتار آن بارور و مابقی در مرحله رشد و آماده‌سازی برای تولید قرار دارد.

 

پسته؛ محصولی مقاوم در برابر چالش‌های اقلیمی سیستان و بلوچستان

پسته به‌عنوان یکی از محصولات کشاورزی استراتژیک و مقاوم به کم‌آبی، به‌خوبی با اقلیم خشک سیستان و بلوچستان سازگار است. با استفاده از فناوری‌های مدرن آبیاری، کشاورزان زاهدانی توانسته‌اند در مقابله با محدودیت‌های آبی و خشکسالی‌های مکرر، تولید خود را به سطح بالاتری ارتقا دهند.

تحولات مثبت در روش‌های کشت و بهره‌وری از منابع آبی، زمینه‌ساز افزایش تولید و صادرات این محصول در منطقه شده و نقش مؤثری در رونق اقتصادی زاهدان و بهبود معیشت کشاورزان محلی ایفا کرده است.

 

انتهای خبر/