کاهش ۱۵ درصدی سرقت‌های مسلحانه در سیستان و بلوچستان؛ اقدامات ویژه دستگاه قضایی ثمر داد

زاهدان - سکایی نیوز -سرپرست معاونت حقوق عامّه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی سیستان و بلوچستان از کاهش ۱۵ درصدی سرقت‌های مسلحانه در این استان طی ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۳ خبر داد. ابوالفضل احمدزاده اعلام کرد که این کاهش نتیجه همکاری مستمر دستگاه‌های قضایی و انتظامی و تشکیل شعبه‌های ویژه رسیدگی به این جرائم است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سکایی نیوز – ابوالفضل احمدزاده سرپرست معاونت حقوق عامّه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی سیستان و بلوچستان، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که آمار سرقت‌های مسلحانه در این استان طی ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ با کاهش چشمگیری روبرو شده است. وی گفت: «براساس گزارش‌های پلیس آگاهی و اداره کل زندان‌ها، سرقت‌های مسلحانه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است.

احمدزاده این کاهش را نتیجه اقدامات مؤثر دستگاه قضایی استان و همکاری نزدیک ضابطان قضایی عنوان کرد و افزود: در تمامی دادسراهای عمومی و انقلاب شهرستان‌های استان، شعبه‌های ویژه برای رسیدگی سریع و دقیق به جرائم سرقت‌های مسلحانه تشکیل شده است. این روند به‌ویژه در شهرهای زاهدان و ایرانشهر که بالاترین میزان سرقت‌های مسلحانه را داشتند، نتایج مثبتی داشته است.

وی همچنین از تدوین دستورالعملی واحد برای تحقیقات انتظامی و قضایی در مورد سرقت‌های مسلحانه خبر داد و تصریح کرد که این دستورالعمل با نظارت دادستانی مرکز استان و همکاری کارشناسان قضایی و انتظامی در حال تصویب و اجرا است.

سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی با اشاره به اطلس کیفری که برای شناسایی و پهنه‌بندی کانون‌های سرقت در شهرهای پرخطر مانند زاهدان، ایرانشهر، سراوان، خاش و زابل در حال تدوین است، گفت: «این اقدام در سال ۱۴۰۲ به صورت مقدماتی آغاز شده و در سال جاری تکمیل خواهد شد. هدف ما از این اطلس، تمرکز بر مناطق جرم‌خیز و ایجاد راهبردهای هدفمند برای مقابله با این جرائم است.

احمدزاده در پایان افزود: «یکی از راهبردهای اساسی ما، پیشگیری غیرکیفری از جرائم به خصوص سرقت‌های مسلحانه است که با همکاری نهادهای مردمی، قومی و دانشگاهی صورت می‌گیرد. همچنین، در حوزه‌های علمیه اهل سنت و تشیع و دانشگاه‌های استان، مباحث علمی و آموزشی مرتبط با جرائم علیه امنیت داخلی به‌ویژه سرقت‌های مسلحانه تدریس و تحلیل خواهد شد.»

وی آمادگی دادستانی را برای همکاری گسترده با مراکز علمی و فرهنگی استان به منظور ارتقای آگاهی عمومی در خصوص جرائم امنیتی و راهکارهای پیشگیری از آنها اعلام کرد.

 

انتهای خبر/