آب زائران پاکستانی در مرزهای جنوب شرق کشور تامین است/ آبرسانی پایدار برای مرز ریمدان و روستاهای مسیر از سد پیشین محقق می‌شود

زاهدان _ سکایی نیوز _مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از تأمین آب مورد نیاز زائران پاکستانی در مرز میرجاوه و ریمدان خبر داد و گفت: برای برخورداری مرز ریمدان و کلیه‌ی روستاهای مسیر تا نقطه صفر مرزی از منبع آبی سد پیشین، اجرای ۷۰ کیلومتر خطوط اصلی در دست اجرا است.

به گزارش خبرنگار سکایی نیوز روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، “علیرضا قاسمی” در این‌باره بیان کرد: در مرز میرجاوه زیرساخت‌های لازم برای تأمین آب زائران امام حسین (ع) فراهم شده است و مشکلی بابت تامین آب برای این مهم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه، اما مرز ریمدان شرایط متفاوتی دارد، افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تقسیم کار انجام شده در سطح استان برای آبرسانی در مرز ریمدان، مقرر شد مخازن و ایستگاه پمپاژ مورد نیاز در محل سه راهی ریمدان تکمیل شود که متاسفانه این مهم کامل نشد.

وی ادامه داد: با این حال به دلیل اهمیت تامین آب شرب برای عاشقان امام حسین (ع) توسط شرکت آب و فاضلاب علاوه بر ایجاد سه ایستگاه پمپاژ موقت، مخازن ذخیره آب نیز به حجم تقریبی ۳۹۰ هزار لیتر تهیه و نصب شد و روزانه از طریق ۱۳ دستگاه تانکر آبرسان به صورت سیار عملیات تامین آب به محل مخازن صورت میگیرد و از طریق شبکه‌گذاری انجام شده به محل آشپزخانه‌ها، موکب‌ها و سایر نقاط مصرف توزیع میشود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، ادامه داد: به دلیل عدم امکان استحصال آب پایدار از منابع آب زیرزمینی، برای تامین آب پایدار در مرز ریمدان و کلیه‌ی روستاهای مسیر تا نقطه صفر مرزی از منبع آبی سد پیشین میبایست ۷۰ کیلومتر خطوط انتقال اصلی از قطر ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر اجرا شود که این مهم طی فازهای اجرایی مختلف در قالب طرح‌های ملی آبرسانی روستایی، توسعه سواحل مکران و جهاد آبرسانی در حال انجام است.

قاسمی ادامه داد: به گونه‌ای که تاکنون ۲۸ کیلومتر خط انتقال با قطر ۸۰۰ میلیمتر از پایین دست سد تا مخزن هوتگت از محل توسعه سواحل مکران و طرح ملی روستایی و ۱۹ کیلومتر خط انتقال با لوله ۴۰۰ نیز از محل جادوزهی به سمت سنگان در قالب جهاد ابرسانی اجرا شده و برای مسیرهای جدید نیز مقدمات اجرایی فراهم شده است؛ همچنین به منظور بهره‌مندی از منابع آبی موجود، ۱۲ کیلومتر از خط انتقال آب قدیمی اصلاح و نوسازی شد.

به گفته وی، با تکمیل خطوط انتقال و وارد مدار کردن تصفیه‌خانه بند شیرگواز آب آشامیدنی سالم و بهداشتی به روستاها و مرز ریمدان خواهد رسید.

قاسمی گفت: هفت کیلومتر لوله‌گذاری شبکه توزیع در محل پایانه مرزی با انواع لوله پلی اتیلن از قطر ۷۵ تا ۱۱۰  برای نقاط مصرف و موکب‌های مستقر در مرز ریمدان اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، از نظارت دقیق و پایش لحظه به لحظه آب در پایانه‌های مرزی میرجاوه و ریمدان توسط گروه‌های عملیاتی کنترل کیفیت آب در این پایانه های مرزی خبر داد و گفت: روزانه حدود ۳۰ آزمایش کلرسنجی، ۱۰ نمونه آزمایش میکروبی، ۳۰ نمونه آزمون کدورت سنجی و دو نمونه آزمایش فیزیکی و شیمیایی از محل تاسیسات و مواکب در پایانه‌ مرزی میرجاوه و ریمدان انجام می‌شود.

 

انتهای خبر/