مرمت قلعه های تاریخی خاش با اعتبار ۶ میلیارد ریالی

زاهدان _ سکایی نیوز_رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاش سیستان و بلوچستان گفت: کار مرمت قلعه های تاریخی حیدرآباد و ده قلعه ایرندگان با تامین اعتبار ۶ میلیارد ریالی آغاز شده است.

ملک مسعود ریگی در گفت‌وگو با خبرنگار سکایی نیوز بیان کرد: مرمت قلعه تاریخی ده قلعه ایرندگان خاش با هزینه سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی و مرمت قلعه تاریخی حیدرآباد خاش با هزینه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: قلعه های تاریخی خاش قدمتی قدیمی داشته و در دوره قاجار و پهلوی مورد استفاده قرار گرفته اند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاش ادامه داد: خاش و منطقه سرحد زمین، به عنوان شهر قلعه ها در سیستان و بلوچستان شهرت دارد و علاوه بر قلعه های حیدرآباد و ده قلعه ایرندگان، قلعه کمال آباد و ناصری و برجک بلو، بازارچه سروش، مسجد جامع و مناره زیبای آن از آثار مهم تاریخی منطقه به شمار می روند.

وی ادامه داد: قله آتشفشانی و نیمه فعال تفتان از دیگر مواهب طبیعی و گردشگری شهرستان محسوب می‌شود که در حوزه ترشاب و سنگان با حمایت از سرمایه گذاران بومی و سرمایه‌گذاری های دولت می توان به گردشگری منطقه رونق داد.

ریگی بیان کرد: ایجاد مکان های فرهنگی، تحقیقاتی، علمی و آموزشی، بازارچه های فروش محصولات صنایع دستی، گیاهان دارویی در جوار تفتان می تواند، توجه گردشگران داخلی و خارجی را به سمت منطقه جلب کند.

وی گفت: درخت کهنسال سرو سنگان از دیگر آثار طبیعی و تاریخی منطقه خاش به شمار می‌رود و طی سالهای اخیر با سرمایه گذاری بخش خصوصی اقدامات ارزشمندی برای جذب گردشگران از سوی بخش خصوصی در حوزه سنگان صورت گرفته است.

به گزارش سکایی نیوز رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاش تصریح کرد: در حوزه ایرندگان و کارواندر نیز رودخانه های پر آب، نخلستانها، شالیزارهای برنج و غارها و ارتفاعات بیرک وجود دارند که طی فصول سال مورد توجه گردشگران و طبیعت گردان بومی قرار دارند.

وی بیان کرد: امسال با حمایت های استانداری سیستان و بلوچستان و سایر ارگانها و شهرداری خاش توجه خوبی به رونق گردشگری کارواندر صورت گرفته و در محدوده جاده ترانزیتی ایرانشهر به خاش و در جوار مجتمع گردشگری کارواندر احداث یک زایرسرا، استراحتگاه مسافران، نمازخانه، آب سردکن و مخازن ذخیره آب و سرویس‌های بهداشتی مورد توجه قرار داشته و عملیات ساخت آن طی روزهای اخیر کلید خورده است‌.

 

انتهای خبر/