نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در دیدار فرمانده انتظامی کشور مطرح کرد اخلاق مداری و رعایت انصاف در اجرای حق و قانون از عوامل موثر در تقویت پایگاه اجتماعی انتظامی

زاهدان _ سکایی نیوز _ تاکید بر فراهم نمودن امکانات رزمی، دفاعی و خدماتی و رسیدگی به نیروها/ چرا در برخورد با مفاسد اولویت‌ها رعایت نمی شود؟ دستگاه‌های متولی در حوزه عفاف و حجاب باید نقش آفرین بوده و نیروهای انتظامی را تنها نگذارند

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، آیت‌الله مصطفی محامی در دیدار سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور ضمن عرض تسلیت ایام عزای سیدالشهدا(ع) گفت: از همه خدمات دستگاه بزرگ انتظامی به خصوص در حوزه تامین امنیت تقدیر و تشکر داریم.

آیت‌الله محامی بیان داشت: مجموعه انتظامی بخشی از نظام اسلامی و از جمله دستگاه‌های بزرگ است و قوت، ضعف و اقتدار آن نیز در نظام اسلامی موثر است و اگر به این اقتدار لطمه وارد شود به بخشی از نظام اسلامی هم آسیب وارد خواهد شد.

وی بر لزوم تلاش جهت تقویت انتظامی و افزایش اقتدار این دستگاه در جامعه اسلامی تاکید کرد و گفت: بخشی از این اقتدار به سرمایه اجتماعی انتظامی مرتبط می‌شود و ابزار و امکانات نیز عواملی موثر در ایجاد این اقتدار هستند و در کنار آن نیازمند اخلاق مداری و رعایت انصاف در اجرای حق و قانون هستیم.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: باید حق را اجرا کنیم ولی کیفیت اجرا و رعایت اخلاق و انصاف در این جهت بسیار تاثیرگذار است. آیت‌الله محامی گفت: امام علی(ع) به فرزندشان امام حسن مجتبی(ع) وصیت کرده‌اند:” اجْعَلْ نَفْسَکَ مِیزَاناً فِیمَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ الناس” در ارتباط با مردم خودت را میزان قرار بده و هر آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند و هر آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند و رعایت این نکته در تقویت سرمایه اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.

وی بر لزوم ارائه خدمت بی منت به مردم و اطلاع رسانی این فعالیت‌ها تاکید کرد و گفت: دستگاه‌های مختلف خدمات متنوعی را ارائه می‌کنند اما اطلاع رسانی لازم را انجام نمی‌دهند و باید دقت داشت که در این جهت بحث مطرح کردن فرد و ریاکاری نیست بلکه خدمات نظام اسلامی است و باید اطلاع رسانی شود و این کار سبب می‌شود تا مردم‌ نیروهای انتظامی را از خود دانسته، تعرض به آن‌ها را تعرض به خود بدانند و دفاع از انتظامی را دفاع از خود و ناموس بدانند و قدرشناس جانفشانی نیروها باشند.

نمانیده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان بر لزوم توجه به آداب و رسوم جامعه مخاطب تاکید کرد و گفت: در این جهت باید به فرماندهان و نیروها آموزش‌های لازم ارائه شود و باید از تجربیات فرماندهان موفق و دارای تجربه در استان مثل خود جنابعالی استفاده شود تا در این دوره‌های آموزشی به انتقال تجربیات خود بپردازند و این دوره‌های آموزشی در سطوح مختلف برای نیروها برگزار شود.

وی افزود: در کنار آن باید امکانات رزمی، دفاعی و خدماتی فراهم و به نیروها رسیدگی شود چرا که خدمت در سیستان و بلوچستان به عنوان یک استان پهناور با مرزهای فراوان سختی‌هایی را در پی دارد.

آیت‌الله محامی گفت: در تعالیم اسلامی نیز بر لزوم رسیدگی به نیروهای نظامی و مرزداران تاکید شده است و امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه از خداوند متعال درخواست تامین نیروهای نظامی و مرزدار را دارد تا بتوانند در خط مقدم به دفاع از کشور بپردازند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به طرح عفاف و حجاب نیروی انتظامی(نور)  بیان داشت: رعایت حجاب یک واجب شرعی و یک حکم قانونی است و طبعأ بی حجابی جدای از بی عفتی است و این گونه نیست که هر کس بی حجاب است بی عفت و فاسد باشد اما در واقع بی حجابی یک تخلف از واجب شرعی و حکم قانونی در جایگاه فردی است که این گناه فردی آسیب‌های اجتماعی فراوانی را در پی داشته و زمینه فسادهای متعدد در را جامعه ایجاد و کانون خانواده را متزلزل می‌کند و برای همین جرمی بزرگتر و فساد مضاعفی به دنبال دارد.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: اگر بی حجابی ابزاری برای مخالفت با نظام اسلامی باشد پس اضافه بر جنبه فردی و اجتماعی جنبه سیاسی هم پیدا می‌کند و از این جهت هم یک جرم مضاعفی خواهد بود و این گناه و فساد ضریب پیدا می‌کند.

آیت‌الله محامی گفت: سوال اینجاست که با همه این موارد باید مشخص شود که آیا جرم بی حجابی بیشتر است یا اختلاس، رشوه و فساد اداری؟ و آیا جرم بی‌حجابی و تاثیرگذاری این موضوع در مخالفت با نظام اسلامی بیشتر است یا مدیران ناکارآمدی که با بده بستان‌های حزبی و جناحی سر کار آمده و به کارآمدی نطام ضربه می‌زنند؟ و آیا جرم بی حجابی بیشتر است یا فاصله طبقاتی که روز به روز بین غنی و فقیر در جامعه بیشتر می‌شود و بعد فرد به علت فقر به کلیه فروشی و خودفروشی دست می‌زند و طبعأ اگر فقر فشار بیاورد دست به طغیان و سرکشی می‌زند و به نظر می‌رسد که با وجود سه جنبه فردی، اجتماعی و سیاسی حجاب باز هم موارد ذکر شده از هر سه جنبه دارای جرم بیشتری است و نکته اول اینجاست که اگر این گونه است پس چرا اولویت‌ها رعایت نمی‌شود؟.

وی ادامه‌ داد: ثانیاً طبق گزارش مسئولان نیروی انتظامی بیش از بیست دستگاه در حوزه عفاف و حجاب متولی بوده و وظایفی بر عهده دارند و باید به ایفای نقش بپردازند و ورود انتظامی در گام‌های آخر است اما با این وجود چرا باید انتظامی سینه سپر کرده و سپر بلای سایر دستگاه‌ها شود تا به سرمایه اجتماعی او لطمه وارد شود. آیت‌الله محامی بیان داشت: ثالثاً حتی اگر نیروی انتظامی بخواهد کار عفاف و حجاب را پیش ببرد باید در گام اول از دستگاه‌های دولتی شروع کند و حتی در اجلاس ائمه جمعه و قبل از جریانات رخ داده در سطح کشور خدمت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی گفته شد که باید کار را از دستگاه‌های دولتی، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و سایر دستگاه‌های دولتی آغاز کنند که در این صورت بخشی زیادی از جمعه اصلاح و سپس سایر قسمت‌ها دنبال شود و منطق چنین اقتضا می‌کند.

وی اضافه کرد: نکته چهارم در این جهت این است که وقتی نیروی انتظامی در حوزه عفاف و حجاب ورود کرده باید چگونه کار را پیش ببرد و آیا کار با برخورد قهری پیش خواهد رفت؟ و برای مثال در حوزه مقررات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی فرهنگسازی کرده و به تدریج کار را پیش برد اما چرا در حوزه عفاف و حجاب به این شکل عمل نمی‌شود؟.

امام جمعه زاهدان افزود: گاهی برخی کلیپ‌ها از برخورد بد نیروها منتشر می‌شود که امیدواریم درست نباشد و اگر درست نیست چرا تکذیب نمی‌شود و اگر درست است چرا برخورد و اطلاع رسانی نمی شود.

آیت‌الله محامی بیان کرد: برای مثال در اتفاقات رخ داده در سطح کشور اگر مسئول ارشد در همان لحظات اولیه به کار ورود کرده و گزارش تخلف را ارائه و بر لزوم برخورد با افراد متخلف تاکید و از مردم عذرخواهی می‌شد این اتفاقات و التهابات در کشور رخ نمی‌داد. وی بر لزوم نقش آفرینی سایر دستگاه‌های متولی در حوزه عفاف و حجاب تاکید کرد و گفت: راه حل مسئله حجاب فرهنگسازی و اقناع عمومی است و در این جهت سایر دستگاه‌ها نباید انتظامی را تنها بگذارند بلکه باید پای کار آمده و بر اساس حکمت و به تدریج نقش آفرین باشند.

امام جمعه زاهدان از زحمات سردار جلیلیان فرمانده سابق انتظامی استان قدردانی و برای سردار اسحاقی فرمانده جدید انتظامی استان در مسیر جدید آرزوی توفیق نمود.

همچنین در ابتدای این دیدار سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور هدف از سفر به سیستان و بلوچستان را معارفه فرمانده جدید انتظامی استان عنوان کرد.

وی کار انتظامی را منحصر به فرد و سخت دانست و گفت: دعای امام خمینی(ره) شامل حال انتظامی شده و درب شهادت در انتظامی باز است و سال گذشته با تقدیم ۹۳ شهید در راه تامین امنیت سپری شد.

سردار رادان گفت: سیستان و بلوچستان را به عنوان یک استان با شرایط ویژه در نظر گرفته و در تلاشیم تا پشتیبانی ویژه ای داشته باشیم البته با محدودیت هایی در بودجه های عمرانی هم مواجه هستیم.

وی در پاسخ به بیانات آیت‌الله محامی در حوزه عفاف و حجاب به بیان نکات مد نظر پرداخت و عنوان کرد: برخی از حوزه ها همچون قوانین راهنمایی و رانندگی به طور کامل تحت اختیار انتظامی بود و در ابعاد فرهنگی و قانونی کار به خوبی پیش رفت اما در برخی حوزه ها تقسیم کار صورت می گیرد و مجموعه‌های مختلف متولی کار قرار گرفته اند و همین موضوع سبب می‌شود تا روند فعالیت با سختی رو برو شود.

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: در حوزه قوانین راهنمایی و رانندگی بخشی از کار فرهنگسازی بود اما بخش دیگر هم برخوردهای قانونی، جریمه و توقیف وسایل نقلیه بود تا به تدریج به شرایط مطلوب دست پیدا کردیم.

سردار رادان اذعان داشت: در برخی حوزه ها ما وارث کج کارکردی برخی دستگاه های متولی هستیم و عملکرد نامطلوب یک مجموعه به هم پیوسته سبب بروز سو استفاده، تقلب، تخلف و وقوع اتفاقاتی همچون اختلاس می گردد.

وی حوزه عفاف و حجاب را یک مسئله کاملا اجتماعی عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه دستگاه های متولی این حوزه دچار کج کارکردی هستند و همین نکته سبب می شود تا آسیب هایی ایجاد شود و نیازمند ورود نیروهای انتظامی به این مسئله باشد.

وی گفت: در برخی از مواقع نوع پوشش افراد پیام آور است و مفهوم آن دیگر کشف حجاب نیست بلکه به دنبال برهنگی و مخالفت با نظام جمهوری اسلامی هستند اما ما در برخورد با افراد عادی معتقدیم فردی که حجاب خود را رعایت نکرده مخالف نظام نیست بلکه تحت تاثیر تبلیغات دشمن قرار گرفته و ما در صدد اصلاح این افراد هستیم.

 

انتهای خبر/