به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز – آیه نباء در آیه ششم سوره حجرات آمده و داستان از این قرار است که پیامبر اکرم (ص) ولید بن عقبه را برای جمع آوری زکات از قبیله بنی المصطلق اعزام کرد و هنگامی که اهل قبیله با خبر شدند که نماینده رسول خدا (ص) می آید با خوشحالی به استقبال او رفتند ولی از آنجا که میان آنها و ولید در زمان جاهلیت، خصومت شدیدی وجود داشت، ولید تصور کرد آنها به قصد کشتنش آمده اند. به همین دلیل خدمت پیامبر (ص) برگشت و بی آنکه تحقیقی در مورد این گمان خود کرده باشد، عرض کرد آنها از پرداخت زکات خودداری کردند و چون خودداری از پرداخت زکات یک نوع قیام بر ضد حکومت اسلامی تلقی می شد، بنابر این مدعی بود آنها مرتد شده اند!. پیامبر (ص) خشمگین شد و تصمیم گرفت با آنها پیکار کند که این آیه نازل شد و به مسلمانان دستور داد که هرگاه فاسقی خبری آورد درباره آن تحقیق کنند.
به گفته علامه طباطبایی، در این آیه، خداوند اصل عقلایی در عمل به اخبار را امضا و تأیید کرده است. هنگامی که عقلا خبری را میشنوند، به آن عمل میکنند مگر در خصوص خبر افراد فاسق که تحقیق و بررسی میکنند. خداوند این اصل را تأیید کرده و دستور داده اگر فاسقی خبری آورد، باید درباره آن تحقیق و بررسی کرد تا به حقیقت و راست و دروغ آن آگاه شد تا مبادا بدون جهت بر سر قومی تاخته و بعدا پشیمانی به بار آورد. این آیه در حقیقت خبر فاسق را بیاعتبار شمرده است. در علم اصول فقه، از این آیه در بحث حجیت خبر واحد بحث می کنند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 1