امام جمعه زاهدان: درس‌ها و عبرت‌های عاشورا تبیین شود

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: ما باید فرهنگ عاشورایی، درس ها و عبرت های عاشورا را در سطح جامعه آورده و امتداد اجتماعی امام حسین(ع) را تقویت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز – آیت‌الله مصطفی محامی روز گذشته در سفر به سراوان با شرکت در همایش ملی قیام تاریخی عاشورا از دیدگاه اهل سنت عنوان کرد: امام حسین(ع) با تدبیر و تقدیر الهی تابلویی از تقابل جبهه حق و باطل ترسیم کرد و در این جبهه نمونه‌ها و الگوهایی از طیف‌های مختلف قرار داد تا برای همه آزادی‌خواهان الگو باشد.

امام جمعه زاهدان با اشاره به تمدن نوین اسلامی به بیان تاثیر عاشورا در تمدن سازی پرداخت و افزود: تمدن دارای مولفه‌های مختلفی از جمله آرمان‌، اهداف، ارزش‌ها، فرهنگ‌ها، شخصیت‌ها و آثار هست که مکتب امام حسین(ع) یک مکتب جامع و دارای همه این مولفه‌هاست و نهضت عاشورا خلاصه و چکیده اسلام ناب محمدی است.

آیت‌الله محامی بیان کرد: یکی از نویسندگان بزرگ در خلاصه کتابش و در رابطه با تاریخ عاشورا این‌گونه تعبیر کرده بود” بنایی که پیامبر با رسالتش آن‌ را بنا کرد امام حسین(ع) با نهضتش آن را حفظ نمود” و نهضت امام حسین(ع) چکیده و تبلور معارف اسلامی است.

وی ادامه داد : امام حسین(ع) یک شخصیت بی نظیر از حیث حسَب و نسَب و از حیث علم، فضیلت و کمالات بود و در روز عاشورا نیز اشاره کرد که آیا شما اکنون پسر دختر پیامبری غیر از من بر روی کره زمین می شناسید؟

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: اهداف امام حسین(ع) امربه معروف و نهی از منکر، اصلاح امت و احیای سنت پیامبر بود و این‌ها مورد اتفاق تمامی فرق اسلامی است.

وی گفت: ارزش‌های دینی، ایمانی و اخلاقی از جمله ایمان، توکل، جانفشانی، اخلاقی‌مداری، ایثار و بسیاری از ارزش‌های دیگر نیز در جای جای حرکت عاشورا تبلور پیدا کرد.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: امام حسین(ع) جامعه اسلامی را از فساد حفظ کرد که دلدادگان حضرت با حرکت‌هایی نهضت‌های خودشان را از همان روزهای آغازین بعد از عاشورا شروع کردند و مشاهده می‌کنیم که با گذشت هر روز ندای حسین(ع) بلندتر و علم و پرچم ایشان برافراشته تر است و نه تنها دلهای مسلمانان بلکه دل‌های ازادگان جهان را به خودش جلب و جذب می‌کند.

آیت‌الله محامی خاطرنشان کرد: ما باید فرهنگ عاشورایی، درس ها و عبرت های عاشورا را در سطح جامعه آورده و امتداد اجتماعی امام حسین(ع) را تقویت کنیم.

 

حریت و عزت نماد حرکت امام حسین(ع)

امام جمعه زاهدان افزود: مقام معظم رهبری در دیدار با اصحاب فلسفه فرمودند: “غربی ها فلسفه غرب را تدوین کردند و آن فلسفه در زندگی آنها امتداد پیدا کرده و بر اساس همان فلسفه برنامه ریزی و زندگی خودشان را دارند و در مقابل فلسفه اسلامی هم باید امتداد پیدا کند و در اجتماع و بر اساس آن فلسفه اسلامی برنامه ریزی داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: ما باید امتداد اجتماعی و نهضت امام حسین(ع) را تقویت کنیم و مردم به ویژه نسل جوان را با فرهنگ، درس‌ها، عبرت‌ها و ارزش های عاشورا آشنا کنیم تا این ارزش‌ها در جامعه اسلامی تحقق یابد.

آیت‌الله محامی حریت و عزت را نماد حرکت امام حسین(ع) عنوان و اذعان کرد: امام حسین(ع) و یاران با وفایش دارای عزت و حریت بودند که نتیجه این عزت و حریت صبر و مقاومت آن‌ها بود.
وی ادامه داد: راوی ماجرای عاشورا می‌گوید از نگاه خودش هیچ قهرمان عربی را ندیده که هرچه بیشتر از نزدیکانش کشته می‌شدند و مصیبت‌ها بیشتر می‌شد چهره‌اش برافروخته تر، با نشاط تر، محکم تر و راسخ تر از قبل شود تا جایی که تمام یارنش شهید شدند که با این حال باز هم ایستاد و این علم برافراشته ای شد برای حقانیت دین پیامبر که تا قیام قیامت حجت را بر همه آزادگان جهان تمام کند.

آیت‌الله محامی اضافه کرد: ملت قهرمان ما به امامت امامین انقلاب درس عزت و حریت را از نهصت عاشورا گرفتند و با شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی پای انقلاب و اسلامشان ایستادند گرچه که در این راه هزاران شهید دادند و تنگناها و محاصره های مختلفی را تحمل کردند اما همچنان با کمال عزت و افتخار مستحکم هستند.

وی ادامه داد: باید فرهنگ عاشورا را ابتدا خودمان خوب بشناسیم و سپس به نسل آینده‌ معرفی کنیم زیرا نسخه شفا بخش و درمان گر جامعه اسلامی است.