مدار چاپی قابل حل در آب؛ ایده بسیار کارآمد برای ساخت همه دستگاه‌های الکترونیکی قابل بازیافت

بازیافت و استفاده دوباره از تجهیزات الکترونیکی یکی از زمینه‌های نه چندان جدید در حوزه بازیافت و بازیابی تجهیزات است ولی به واقع این فناوری تا آن حد که نیاز داریم، پیشرفت نکرده و صرفاً در حد بازیابی برخی فلزات داخلی مدارات، باقی مانده است. ایده جدید شرکت Infelion قصد دارد حتی PCB یا همان مدار چاپی را نیز به نحوی بسازد که بتوان به راحتی و با استفاده از آب آن را وارد چرخه بازیافت کرد.

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز – تجهیزات الکترونیک قابل بازیافت یکی از چالش‌های مهم صنعت الکترونیک است که می‌تواند به حفظ محیط زیست و کاهش هر چه بیشتر هزینه‌های تولید کمک کند. اما چگونه می‌توان مدارهای الکترونیکی را به راحتی و بدون آسیب به قطعات بازیافت کرد؟

بنابر گزارش The Register، پاسخ این سوال را شرکت آلمانی Infineon در یک پروژه تحقیقاتی جدید ارائه داده است. این شرکت موفق شده مدارهای الکترونیکی را با استفاده از پلیمرهای قابل حل در آب ساخته و نشان دهد که با قرار دادن این بُردها در آب، می‌توان آنها را به سادگی جداسازی و بازیافت کرد.

این پروژه تحقیقاتی که با همکاری دانشگاه توبینگن و شرکت BASF انجام شده، از سال ۲۰۲۰ آغاز گردیده و تا ماه‌های آتی سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. هدف این پروژه آن است که مدارهای الکترونیکی را با استفاده از فناوری نانوساختاردهی و پلیمرهای قابل حل در آب، به صورت کاملاً قابل بازیافت و بدون هدر رفت منابع تولید نمود.

infelion-2.jpg

بنابر آنچه توسعه دهندگان این طرح می‌گویند، این فناوری مزایای بسیاری دارد. اول اینکه، با جداسازی آسان قطعات الکترونیکی، می‌توان به صورت مجزا و بدون ضایعات، آنها را به چرخه کاربرد مجدد برگرداند. دومین مزیت این طرح را می‌توان به از میان برداشتن مشکلات زیست‌محیطی ناشی از دفع مدارات چاپی، با حل شدن پلات فرین (PCB) در آب دانست. سومین مزیت نیز این است که با استفاده از پلات فرین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قابل حل در آب، مصرف انرژی در فرآیند تولید نسبت به پلات فرین های سنتی بسیار کمتر خواهد بود.

باید به این نکته اشاره کرد که Infineon اولین شرکتی است که موفق به تولید مدارهای الکترونیکی با پلات فرین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ های قابل حل در آب شده است. این شرکت قصد دارد فناوری مذکور را در زمینه‌های مختلفی مانند اتوماسیون صنعتی، ارتباطات بی سیم، حسگرها و امنیت الکترونیکی به کار بگیرد.

مشخصات پلات فرین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ های قابل حل در آب که در این طرح استفاده شده‌اند به گونه‌ای است که می‌تواند بسیاری از مشکلات را به خودی خود رفع کند. برای مثال این پلات فرین‌ها از پلیمرهای غیر سمی تشکیل شده‌اند که با قرار دادن در آب داغ، کاملاً حل شده و فقط مواد آلی قابل کمپوست باقی می گذارند. همچنین PCBهای جدید از الیاف گیاهی ساخته شده‌اند که یک کربن پایین‌تر از الیاف شیشه‌ای مبتنی بر پلات فرین‌های سنتی دارند. این پلات فرین‌ها در مقایسه با انواع سنتی خود، مصرف انرژی کمتری در فرآیند تولید نیز خواهند داشت.

این پروژه تحقیقاتی یک نمونه از تلاش های صنعت الکترونیک برای رسیدن به یک تولید پایدار و مسئولانه است که می تواند منافع بسیاری برای جامعه و محیط زیست داشته باشد. با این حال باید در نظر داشت تا رسیدن به طرح تجاری هنوز فاصله زیادی داریم.

انتهای پیام/